ההסכם בין רוסיה לטורקיה על חבל אידליב נושא פירות. משרד החוץ הרוסי טוען היום (רביעי) כי עד כה עזבו את האזור המפורז החבל, שנמצא בשליטת המורדים, יותר מ-1,000 חמושים. על פי ההסכם, שנועד למנוע מתקפה רוסית-סורית על המורדים, על הקיצוניים שבהם לעזוב את החבל עד ה-15 במאי. גם בטורקיה אומרים כי ההסכם הוא הצלחה, ומשרד ההגנה באנקרה הודיע כי האזור המפורז נוצר וחימוש כבד הוצא ממנו, כפי שסיכמו שני המנהיגים. 



בפגישתם בחודש שעבר, הודיעו נשיאי שתי המדינות, פוטין וארדואן, כי נשק כבד יוסג מהחבל בצפון מערב סוריה, וכי קבוצות מורדים "קיצוניות", בהן ג'בחת אל-נוסרה, ייסוגו מהאזור המפורז. פוטין הוסיף כי האזור יפוטרל על ידי כוחות צבא רוסיים וטורקיים, על מנת לוודא שהוא יכובד.



כזכור, טורקיה טענה כי החבל נמצא על סף משבר חדש, שר ההגנה הטורקי, נורטין קאניקלי, אמר כי כל מבצע צבאי בחבל הסורי שבשליטת המורדים יביא את האזור לאסון. הוא הוסיף כי אנקרה פועלת יחד עם רוסיה ואיראן על מנת למנוע את הטרגדיה ההומניטרית בחבל. 



קודם לכן טענה האופוזיציה הסורית כי טורקיה האיצה את משלוחי הנשק שלה למורדים הסורים, כדי לסייע להם לקראת המתקפה הצפויה באידליב, על גורמים בקרב האופוזיציה והמורדים. אנקרה גם חיזקה את עמדותיה באידליב על מנת להרתיע את דמשק מלתקוף.



השבוע אמר נשיא סוריה אסד, כי "ההסכם הוא זמני, שהמדינה השיגה באמצעותו הישגים בשטח, ובראשם מניעת שפיכת הדם". הוא הוסיף: "ככל שניצחנו בשטח, אויביה של סוריה יעשו מאמצים אינטנסיביים להתיש אותנו צבאית, מדינית, כלכלית וחברתית. אנחנו נהיה בפני אתגרים פנימיים מסוכנים לא פחות מהמלחמה". הוא סיכם: "לפנינו מערכה לשיקום חלק מהחברה שאימצו את הכאוס והטרור, כדי שאלה לא ינוצלו על ידי האויב לפגיעה בסוריה בעתיד".