המתיחות מול רוסיה נמשכת: סגן שר החוץ הרוסי, מיכאיל בוגדנוב, התייחס היום (חמישי) לחשיפת ארכיון הגרעין האיראני והכוונה האיראנית לבנות פצצה גרעינית בראיון לערוץ החדשות הבינלאומי i24NEWS, ותקף את ההתנהלות הישראלית. בוגדנוב אמר כי הם אינם מודאגים מהמידע שחשפה ישראל וציין: "אולי זה חלק מלוחמת המידע, אבל ברצינות, ההנהגה הישראלית סיפרה לנו אחר כך שהיו שלושה ימים לפינוי האתרים הללו ולהסתירם".

עוד הוסיף בוגדנוב: "אם זה המקרה, ישראל הייתה צריכה לנקוט בגישה שונה ולא לעבוד עם עיתונאים ועם מה שאנחנו מכנים 'דיפלומטיית המגפון', אלא להגיד 'בואו נבדוק ברצינות, עכשיו, היום'. לא בניו יורק. אנחנו מוכנים לסייע ואני חושב שגם ההנהגה האיראנית מוכנה לסייע ולבדוק את זה. כך גם לגבי הארכיונים המתייחסים לתוכנית הגרעין באיראן. זה לא נושא לדיבור מהבמה, זו העבודה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שאמורה לבדוק את זה. זהו ארגון מקצועי ורציני. יש לו סמכות ולגיטימיות. לומר לכל העולם שיש להם משהו ולהראות תמונות, אולי ישנם אנשים שאוהבים את זה וזה עוזר לו, אולי זה נועד לרשום נקודות זכות ולצרכים פנימיים, אבל אם אנחנו מדברים ברצינות, צריך להתמודד עם הנושא הזה ברמה המקצועית. המסמכים הללו והארכיון היו צריכים לעבור לסבא"א כבר מזמן. זה נאיבי לחשוב שרק מדינה אחת ורק שירות חשאי אחד יודעים משהו שאף אחד אחר לא יודע, זו דעתי". 

עוד אמר בוגדנוב כי לאור העובדה שהם רואים במזרח ירושלים בירת מדינה פלסטינית, ההיגיון אומר שבירת ישראל היא מערב ירושלים. בוגדנוב נשאל: "בשנה שעברה רוסיה הפתיעה את כולם בכך שהכירה במערב ירושלים כבירת ישראל. מדוע עשיתם זאת?". 

נתניהו חושף אתר גרעין איראני באו"ם. צילום: רויטרס
 
בוגדנוב: "אנחנו שמים לב שבגישה שלנו לפעמים יש אלמנטים מסוימים של חוסר היגיון. אתם יודעים שלפני הרבה שנים הכרנו במדינה פלסטינית מבעוד מועד, בגבולות 67, ועיר הבירה שלה במזרח ירושלים. אנחנו שאלנו את עצמנו 'ומה לגבי מערב ירושלים?', אם אנחנו אומרים שמזרח ירושלים היא הבירה של מדינה פלסטינית עתידית, אז לפי ההיגיון מערב ירושלים יכולה להיות בירת ישראל". בוגדנוב הוסיף כי בירושלים "נמצאת ההנהגה, ראש הממשלה, הכנסת וכל משרדי הממשלה. נסעתי כל יום מתל אביב לירושלים כדי לפגוש את נציגי השלטון. לכן הגענו דרך ההיגיון למסקנה שמזרח ירושלים, כמו שאתם אומרים - בעזרת השם, תהיה בירת המדינה הפלסטינית ומערב ירושלים - בירת ישראל. בהתאם להיגיון. זאת לצד ההבנה שעתיד ירושלים צריך להיות מוכרע במסגרת משא ומתן ישראלי פלסטיני". 

כזכור, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הכריז אתמול כי שינוי מעמדו של הגולן ללא אישור של מועצת הביטחון של האו”ם יביא לפגיעה בהסכמים הקיימים. דבריו באו בתגובה לדברי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר שלשום כי “הגולן תמיד יישאר בריבונות ישראל, כי אחרת נקבל את איראן וחיזבאללה על שפת הכנרת. איראן וחיזבאללה מנסים כל הזמן להקים כוח מולנו שיפעל נגד הגולן ונגד הגליל, ואנחנו מסכלים זאת”. 

“המעמד של רמת הגולן נקבע על ידי החלטות מועצת הביטחון של האו”ם, ולכן שינויו ללא אישור מועצת הביטחון יהווה הפרה ישירה של החלטות אלה”, הסביר לברוב.