סוף המשבר: בית המשפט בטורקיה גזר היום (שישי) על הכומר האמריקאי אנדרו ברנסון שלוש שנות מאסר, לאחר שהרשיע אותו בעבירות של סיוע לטרור, אך הורה לשחרר בשל הזמן אותו ריצה במעצר בית. בעקבות החלטת בית המשפט, יוכל ברנסון, כומר אמריקאי שנעצר בשנת 2016 ומעצרו עמד בלב המשבר הדיפלומטי בין ארצות הברית לטורקיה לשוב לביתו.



כזכור, ברנסון נעצר בטורקיה באוקטובר 2016, לאחר ניסיון ההפיכה הצבאית במדינה. הרשויות בטורקיה האשימו את ברנסון בעבירות של טרור, השתייכות לתנועתו של המטיף הגולה פתהוללה גולאן וכשרים עם מפלגת הפועלים של כורדיסטן - ארגון טרור כורדי שביצע פיגועים רבים בשטחה. וושינגטון הפעילה לחץ כבד לשחרר את ברנסון, ובעבר אף דווח על עסקה בין טורקיה, ארה"ב וישראל, במסגרתה ישראל שחררה עצירה טורקית שהואשמה בסיוע לחמאס וגירשה אותה לטורקיה, אך ברנסון לא שוחרר. בעקבות כישלון העסקה, ארה"ב הטילה סנקציות על טורקיה, שגרמו לקריסת הלירה הטורקית.



בימים האחרונים עלו דיווחים בתקשורת האמריקאית על עסקה נוספת שנרקמת בין אנקרה לבין הבית הלבן בדרך לשחרורו של הכומר, על פי הסכם של בכירים בממשל טראמפ עם טורקיה, ברונסון אמור להשתחרר לאחר שמספר אישומים נגדו יורדו בדיון הבא בעניינו בבית המשפט, המתוכנן לשישי. בתוך כך, דוברת מחלקת המדינה האמריקאית הכחישה את הפרסום וציינה כי הממשל לא מכיר שום הסכם שנחתם עם טורקיה.