נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, צייץ היום (שבת) בחשבון הטוויטר שלו כי הוא יארח את הכומר האמריקאי אנדרו ברנסון, ששוחרר ממעצר הבית בטורקיה ושב חזרה לארצו. הפגישה צפויה להתקיים היום בשעה 21:30 שעון ישראל. "יהיה נפלא לראות ולהיפגש איתו, הוא נוצרי נהדר שעבר חוויה כל כך קשה", אמר טראמפ, והוסיף כי הוא "מודה לנשיא ארדואן על עזרתו".
שחרורו של ברונסון עשוי לשפר את מערכת היחסים בין ארה"ב לטורקיה, שנמצאת במשבר בעקבות המחלוקות בין המדינות, שאף הטילו סנקציות האחת על השנייה. למרות זאת, לפי טראמפ, לא הייתה עסקה להסרת הסנקציות בתמורת שחרור הכומר ממעצר.
"לא הייתה שום עסקה עם טורקיה כדי שתשחרר את ברונסון. אני לא מנהל משא ומתן על בני ערובה. עם זאת, ארה"ב מעריכה מאוד את המהלך, שיוביל ככל הנראה ליחסים טובים, או אפילו מעולים, בין ארה"ב לטורקיה".


בתגובה לציוצו של טראמפ, פנה אליו ארדואן בטוויטר וכתב: "הנשיא היקר, כפי שציינתי תמיד, השופטים הטורקים הגיעו להחלטה עצמאית. אני מקווה שארה"ב וטורקיה ימשיכו את שיתוף הפעולה שלהן כבעלות ברית, וילחמו יחד נגד קבוצות טרור". 
 
אנדרו ברנסון. שחרורו יוביל את טורקיה וארה"ב לדרך חדשה? צילום: רויטרס

 
כזכור, בית המשפט הטורקי אמנם גזר על ברנסון שלוש שנות מאסר והרשיע אותו בעבירות של סיוע לטרור, אולם הורה לשחררו בשל הזמן אותו ריצה במאסר ובמעצר בית. הוא נעצר בטורקיה באוקטובר 2016 לאחר ניסיון ההפיכה הצבאית במדינה. 
הרשויות בטורקיה האשימו את ברנסון בעבירות של טרור, השתייכות לתנועתו של המטיף הגולה פתהוללה גולאן וקשרים עם מפלגת הפועלים של כורדיסטן - ארגון טרור כורדי שביצע פיגועים רבים בשטחה. וושינגטון הפעילה לחץ כבד לשחרר את ברנסון, ובעבר אף דווח על עסקה בין טורקיה, ארה"ב וישראל, במסגרתה ישראל שחררה עצירה טורקית שהואשמה בסיוע לחמאס וגירשה אותה לטורקיה, אך ברנסון לא שוחרר. בעקבות כישלון העסקה, ארה"ב הטילה סנקציות על טורקיה, שגרמו לקריסת הלירה הטורקית.

בעקבות המשבר בין המדינות, שכלל בין היתר חילופי האשמות חריפות בין המנהיגים וסנקציות, צנחה הלירה הטורקית לשפל חסר תקדים. טראמפ עיכב את מסירתו של מטוס הקרב F-35 לטורקיה, על אף שהייתה שותפה להליך ייצורו, ואילו ארדואן קרא להחרים מוצרי אלקטרוניקה מארה"ב, מה שהוביל לשבירה המונית של מכשירי אייפון במדינתו. המדינות חלוקות גם בנושאים אחרים, בין היתר בעקבות תמיכתה של ארצות הברית במיליציה הכורדית YPG בסוריה, השולטת בשטחים הסמוכים לגבול הטורקי.