המתיחות בין ריאד לוושינגטון מחריפה. ערב הסעודית דחתה היום (ראשון) את האיומים שהשמיע נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, להעניש בחומרה את בית המלוכה אם יתברר שהוא הורה לרצוח את העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י. סוכנות הידיעות הרשמית של ערב הסעודית דיווחה כי הממלכה תגיב על כל סנקציה שתוטל עליה באמצעים חריפים יותר.



גורם ממשלתי צוטט כאומר כי "הממלכה מאשרת את הדחייה המוחלטת של כל איום או ניסיון לחתור תחתיה, אם על ידי איום להטיל סנקציות כלכליות, באמצעות לחץ פוליטי, או חזרה על האשמות שגויות". הגורם הזכיר כי לכלכלה הסעודית יש תפקיד חשוב בכלכלה העולמית".



בתוך כך, בריטניה, צרפת וגרמניה קראו לרשויות בסעודיה ובטורקיה לפתוח ב"חקירה אמינה" של היעלמותו של חקשוג'י. "צריכה להיות חקירה אמינה על מנת לגלות את האמת על מה שקרה, ואם זה רלוונטי לזהות את האחראים להיעלמותו של ג'מאל חקשוג'י, ולהבטיח כי יובאו לדין", אמרו שרי החוץ של שלוש המדינות בהצהרה משותפת. "אנחנו מעודדים מאמץ סעודי-טורקי בנושא זה, ומצפים מהממשלה הסעודית לספק תגובה מלאה ומפורטת. העברנו את המסר הזה ישירות לרשויות הסעודיות", אמרו שר החוץ הבריטי ג'רמי האנט, שר החוץ הצרפתי ז'אן איב לה דריאן ושר החוץ הגרמני הייקו מאאס.



כזכור, אתמול אמר טראמפ כי אם יתברר כי אכן סעודיה רצחה את חשוקג'י בקונסוליה באיסטנבול, ריאד תשלם על כך באופן כבד. בראיון לתוכנית 60 דקות של רשת CBS, שישודר הלילה, אמר הנשיא כי ארה"ב "תחקור את העניין לעומק, ויהיו עונשים חמורים". כשנשאל האם ההוראה לרצח (אם ניתנה) ניתנה על ידי יורש העצר מוחמד בן סלמן, אמר טראמפ כי "אף אחד לא יודע עדיין, אבל כנראה שנצליח לגלות. אני אכעס מאוד אם זה אכן מה שיתגלה". עם זאת הבהיר טראמפ כי ביטול חוזים צבאיים עם סעודיה היא לא אופציה, וזאת מכיוון שהוא לא רוצה לפגוע במקומות עבודה בארה"ב. מאוחר יותר, אמר הנשיא כי לבית הלבן יש דרכים אלחרות בהן יוכל להעניש את ערב הסעודית. 



כאמור, הנשיא טראמפ לא פירט מה העונש שיטיל על ריאד במידה ותימצא כאחראית לגורלו של העיתונאי, אבל סנאטורים בקונגרס כבר החלו לפעול והפעילו חוק הדורש מהנשיא לקובע אם נתין זר אחראי להפרה קשה של זכויות אדם. בעבר הפעלת חוק מגיניצקי הביא לשלילת  אשרות כניסה והקפאת נכסים של גורמים רוסים. 

בתוך כך, חבר משפחת המלוכה נפגש עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, כדי לדון עמו בפרשת העיתונאי הנעדר. הנציג, הנסיך חאלד אל פייסל, שהוא גם מושל מכה, נשלח לאנקרה במסגרת תפקידו כיועץ מיוחד למלך סלמאן. 



הנזק הכלכלי מתחיל להיות מורגש


בעקבות ההתדרדרות ביחסים בין ארה"ב לסעודיה, הבורסה בריאד צנחה ב-7% ואיבדה 33 מיליארד דולר מערכה. מדובר בירידה הגדולה ביותר מאז דצמבר 2014, אז היא נגרמה בגלל צניחת מחירי הנפט.



הון זר חיוני לתוכניות של סעודיה לגוון את הכלכלה שלו מעבר לתעשיית הנפט וזאת על מנת לצמצם את האבטלה הגואה במדינה, העומדת על 12.9%. אלא שבעקבות היעלמותו של חשוקג'י, החליטו חברות זרות למשוך את פעילותן במדינה. "זה קורה בתקופה שבה סעודיה מתכוננת לאירוע השקעה גדול והדבר האחרון שהם צריכים זה שאנשים ימשכו את ההשקעות שלהם מהמדינה", אמר נאדי ברגותי, מנהל מחלקת ההשקעות בבנק באיחוד האמירויות.