ארגון Human Rights Watch פרסם היום (שלישי) דוח שחשף כי הרשות הפלסטינית בגדה המערבית וחמאס בעזה מבצעים "באופן שגרתי מעצרים ועינויים של מבקרי שלום, מתנגדים פוליטיים ועיתונאים". הדוח כאמור, התמקד אך ורק בהפרות של פלסטינים את זכויותיהם של בני עמם.



הדוח המתפרש על פני לא פחות מ-149 עמודים פורסם תחת הכותרת "שתי רשויות, דרך אחת, אפס התנגדות", מפרט כיצד מדכאים המשטר וארגון הטרור הפלסטיניים מתנגדים פוליטיים ועיתונאים תוך שימוש במעצרים שרירותיים, תקיפת מפגינים באלימות ונקיטה בשיטות עינויים קשות בכדי לגרום לעצורים לדבר וגם כדי ליצור הרתעה. 



הארגון ראיין 147 עדים, כולל עצירים לשעבר וקרובים להם, וסקר עדויות מצולמות, דוחות רפואיים ומסמכים משפטיים. הארגון קרא לאיחוד האירופי, לארה"ב, לטורקיה, לקטאר, לאיראן ולממשלות אחרות, שתמכו כלכלית ברשות הפלסטינית או בחמאס "להשעות את הסיוע ליחידות הספציפיות המעורבות במעצרים שרירותיים ועינויים נרחבים עד שהאשמים יישאו באחריות".



הארגון פרסם למעלה מ-24 מקרים של אנשים שנעצרו לכאורה "ללא סיבה ברורה מעבר לכתיבת מאמר ביקורתי או פוסט בפייסבוק או הבשל השתייכותם לתנועה פוליטית.
"עשרים וחמש שנה אחרי הסכמי אוסלו, הרשויות הפלסטיניות צברו רק כוח מוגבל בגדה המערבית וברצועת עזה, אך עם זאת, שם יש להן אוטונומיה, הן פיתחו מדינות משטרה מקבילות", אמר טום פורטיוס, סגן מנהל התוכנית בארגון Human Rights Watch. "קריאות של פקידים פלסטינים לשמור על זכויותיהם של הפלסטינים לא נענות".
"העובדה שישראל מפרה באופן שיטתי את הזכויות הבסיסיות ביותר של הפלסטינים אינה סיבה לשתוק לנוכח הדיכוי השיטתי של חילוקי דעות ועינויים של כוחות הביטחון הפלסטיניים", הוסיף שאוואן ג'בארין, מנכ"ל הארגון לזכויות האדם הפלסטיני. הארגון מסר גם כי ב-2008 "המימון של שירותי הבריאות והחינוך הופרש לטובת כוחות הביטחון, כולל הקצאת 60 מיליון דולר בסיוע הבינלאומי למלחמה בסמים ומניעת אכיפת החוק לכוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית". 

מן הדוח עלה כי נגד העצורים הופעל כוח רב המלווה באלימות תוך שימוש בחבלים, כבלים ושיטות עינויים נוספות, זאת על מנת לחלץ הודאה אפילו על פשעים קטנים לכאורה. הדוח קרא לפייסבוק וענקיות תקשורתיות אחרות לסרב לשיתוף פעולה עם חוקרים פלסטינים, שם סביר להניח שהם מתעללים בזכויותיהם של המשתמשים. מן הדוח משתמע כי לעתים ענקים במדיה החברתית משתפים פעולה עם החוקרים, ובנוסף לכך, כוחות הביטחון מונעים מעצורים גישה לטלפונים הסלולריים שלהם ולחשבונות חברתיים. שתי הרשויות מכחישות כי ההפרות היו שיטתיות, בעוד שתיהן הודו כי יתכן והתרחשו "מקרים בודדים".