נשיא הקונגרס היהודי העולמי, רונלד לאודר, הגיב היום (שני) לטבח בבית הכנסת בפיטסבורג, בו נרצחו 11 יהודים, ואמר כי פחדיה הגרועים ביותר של הקהילה היהודית התגשמו וכי השנאה כלפיה הלכה ונבנתה במשך 20 השנים האחרונות. "פיטסבורג סבלה זה עתה מההתקפה האנטישמית הנוראה ביותר בהיסטוריה של ארצנו. אנחנו מתאבלים אתכם. אנו מתאבלים על האובדן שלכם. ויהודים בכל מקום עומדים אתכם בשעת עצבכם הנוראה", אמר לאודר.



"כנשיא הקונגרס היהודי העולמי, קיבלתי תנחומים מ-80 קהילות יהודיות ברחבי העולם. הסולידריות, אותה אחדות, אותה תחושה של אובדן משותף, היא תזכורת רבת עוצמה לכך שאנו עם אחד. מן הדתיים ביותר לחילוניים ביותר, מליברלים ועד שמרנים, אנחנו עם אחד", הוסיף. "אני חייב גם לומר כי ראינו סוג זה של שנאה נבנית במשך 20 השנים האחרונות. ראינו אותה רותחת מתחת לפני השטח. ואתמול, הפחדים הגרועים ביותר שלנו התגשמו".

"היום אנו מתאבלים. אבל היהודים וכל האנשים בעלי המצפון הטוב חייבים לדבר ולומר: די! לא נסבול את האנטישמיות. לא נאפשר לחברינו לחיות בסכנה. לא נחיה בפחד. זה מפסיק עכשיו", אמר נשיא הקונגרס היהודי העולמי. "לבנו יוצא אל המשפחות וחברי הקהילה כאן בפיטסבורג. אלוהים ינחם אתכם בשעה קשה זו. וזכרו בבקשה: אתם לא לבד".

אנשים מתאבלים על קורבנות הירי בפיטסבורג. צילום: רויטרס
אנשים מתאבלים על קורבנות הירי בפיטסבורג. צילום: רויטרס


כזכור, בפיגוע בבית הכנסת "עץ החיים" ביום שבת נרצחו ג'ויס פיינסברג, בת 75, ריצרד גוטפריד בן 65, רוז מלינגר בת 97, בן רבינוביץ' בת 66, ססיל רוזנטל בת 59 ואחיה דייויד רוזנטל בן 54, ברניס סיימון בן 84 ובעלה סילבן סיימון בן 86, דניאל שטיין בן 71, מלווין ווקס בן 88 וארווין יאנגר בן 69. האירוע הוא הרצח הקטלני ביותר של יהודים בתולדות ארצות הברית.