מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, אמר היום (שני) בהצהרה על חידוש הסנקציות האמריקאיות על איראן כי "ארה"ב עדיין מקווה שאפשר להגיע להסכם חדש עם איראן". לדבריו, "הסנקציות יאיצו את התפרקות הכלכלה האיראנית. מעל 20 מדינות כבר חדלו מייבוא הנפט מאיראן, מה שמוריד את הכמות במעל למיליון חביות".

פומפאו הוסיף כי ארה"ב העניקה פטורים זמניים לשמונה מדינות שונות- סין, הודו, קוריאה הדרומית, טורקיה, איטליה, יוון, יפן וטייואן. לדבריו, "איראן היא הכוח שמערער את היציבות במזרח התיכון כיום". 

שר האוצר האמריקאי, סטיבן מנוצ'ין, קרא לאיחוד האירופי לכבד את הסנקציות על איראן, אולם הוסיף כי מדינתו תתיר עסקאות מסוימות מול איראן, רובן מסיבות הומניטאריות. לדבריו, "ארה"ב משגיחה על איראן ביתר תשומת לב".

מנוצ'ין פירט כי הסנקציות של ארה"ב יחולו בין היתר על מקורות אנרגיה איראניים, על בנקים איראניים ואנשי עסקים שעובדים עמם וחברות בת שלהם. עוד הוסיף, כי הסנקציות ישפיעו גם על חברת התעופה האיראנית, איראן-אייר, ויותר מ-65 המטוסים שלה.

בינתיים, מערכת הבנקאות העולמית (SWIFT) הודיעה כי היא משעה את גישתם של בנקים איראניים למערכת הכלכלית הבין-לאומית, וזאת מתוך שיקולי יציבות המערכת הפיננסית העולמית. האגודה לא הזכירה את הסנקציות האמריקאיות בהודעתה. הצעד מהווה פגיעה קשה באפשרות של איראן לקיים מסחר עם מדינות העולם.

כזכור, הסנקציות החדשות שמטילה ארה"ב על איראן, שחלקן הוסרו לאחר חתימת הסכם הגרעין עם המעצמות בשנת 2015, נכנסו הבוקר לתוקפן. ההגבלות מתמקדות בעיקר בייצוא הנפט האיראני. שמונה מדינות יוחרגו מחלק מהסנקציות הקשורות לנפט האיראני אם יצמצמו את המסחר עם טהרן, אולם ממשל טראמפ הבהיר כי 28 מדינות האיחוד האירופי חייבות להפסיק לגמרי את המסחר עם איראן, אחרת ארה"ב לא תסחר עמן. כ־700 חברות, אישים וארגונים איראניים לא יוכלו לסחור עם המערב, מה שיגרום לכלכלה האיראנית, המצויה במשבר קשה, להצטמק עוד יותר.

פומפאו הדגיש אתמול בריאיון לרשת "פוקס": "אלו הסנקציות הקשות ביותר שהוטלו על איראן אי פעם". הוא הדגיש: "הסנקציות מונעות מנותנת החסות הגדולה ביותר בעולם לטרוריסטים את היכולת לעשות דברים שעשו בשבועות האחרונים, כמו ניסיון ההתנקשות בלב אירופה. הפחתנו את יצוא הנפט האיראני במיליון חביות ליום, וזה עוד יירד".
 
 בד בבד, אלפי איראנים צעדו אתמול בבוקר במצעד לציון יום השנה ה־39 להשתלטות על השגרירות האמריקנית בטהרן ב־1979. המפגינים הגיעו למבנה שאכלס את השגרירות וקראו ססמאות נגד ארה"ב וישראל. הפגנות דומות התקיימו בערים נוספות במדינה. מפקד משמרות המהפכה, הגנרל מוחמד עלי ג'עפרי, פנה אל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ודרש: "אל תאיים על איראן".