ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, התנצל הלילה (חמישי) בשם ארצו על כך שדחתה אוניה מלאה בפליטים יהודים שניסו להימלט מגרמניה הנאצית ב-1939, כך דווח ברשת NBC. האנייה הגרמנית "סנט לואיס" נשאה 907 יהודים גרמנים שנמלטו מהרדיפה הנאצית, והיא נדחתה גם על ידי קובה וארצות הברית. הנוסעים אולצו לשוב לאירופה ולמעלה מ-250 מהם נרצחו מאוחר יותר בשואה. 

טרודו אמר כי ההתנצלות באה באיחור רב. "היטלר צפה מהצד כאשר סירבנו לתת להם אשרות, התעלמנו ממכתביהם ומנענו מהם כניסה", אמר ראש הממשלה הקנדי בפרלמנט. "יש מעט ספק כי שתיקתנו התירה לנאצים לבוא עם 'הפתרון הסופי' שלהם לבעיה היהודית כביכול". 

הוא אמר כי מחוקקים במדינה השתמשו אז בחוקים הקנדיים על מנת לכסות על אנטישמיות. "נתנו לאנטישמיות למצוא אחיזה בקהילותינו ולהפוך למדיניות הרשמית שלנו", אמר טרודו. "להחזיק בשנאה ובאדישות כזו כלפי הפליטים זה לחלוק באחריות המוסרית למותם".

ג'סטין טרודו. צילום: רויטרס
ג'סטין טרודו. צילום: רויטרס

 

ממשלת קנדה נשמעה לקולות האנטישמיים במדינה לקראת מלחמת העולם השנייה והשואה, והגבילה קשות את ההגירה היהודית אליה. מ-1933 עד 1945, רק כ-5,000 פליטים יהודים הורשו להיכנס אליה. האנייה הגיעה לקנדה למעלה משישה חודשים לאחר "ליל הבדולח", בו הנאצים בגרמניה תקפו בתים ובתי עסק יהודיים, שרפו 250 בתי כנסת ורצחו לפחות 91 בני אדם.