לאחר יובל שנים, החליט מלך מרוקו, מוחמד השישי, לרענן את השורות של הנהגת הקהילה היהודית בממלכה, ולהורות על בחירות בגופים המייצגים את הקהילה. החלטתו של המלך מוחמד פורסמה כשבוע לאחר ההוראה של בית המלוכה להקים בעיר הקדומה פס מוזיאון לתרבות יהודית מרוקנית על שטח 1667 מ"ר בשכונת פס החדשה, במסגרת שיקום האתרים הארכיאולוגיים. 



הצעד של מוחמד ה-6 בא בעקבות עצומה שיזמה הקהילה היהודית ובה קריאה לקיים בחירות במוסדות היהודיים, שלא התקיימו שם מאז 1969. העיתון הסעודי-לונדוני "א-שארק אל-אווסט" מדווח, כי המלך מוחמד השישי החליט לחדש את המוסדות הייצוגיים של הקהילה היהודית בארצו, ואף הורה לשר הפנים לערוך בחירות לבחירת חברי הוועדים במועצות היהודיות.



בהודעת משרד הפנים ברבאט נאמר, כי המלך הדגיש את הצורך בקיום בחירות תקופתיות למוסדות היהודיים, לפי צו מלכותי מה-7 במאי 1945, הנוגע ברענון המוסדות של הקהילה בממלכה. יש לציין, כי בשנים האחרונות גברה הביקורת בקרב הקהילה היהודית על התנהלותם של המוסדות היהודיים בממלכה ועל השלטון הריכוזי של נשיא הקהילה היהודית, סרג' ברדוגו.



הדרישות לרענן את השורות בקרב הקהילה החלו כבר עם עלייתו של המלך לכס המלוכה ב-2000, עם חידוש הביטאון היהודי של יהדות מרוקו, שהדפסתו הופסקה באמצע שנות הששים.



הקפאת הבחירות הסתיימה כאמור לפני כיובל, לאחר שהמלך חסן השני החל סדרה של מהלכים דמוקרטיים שכללו גם את הקהילה היהודית, כאשר המרוקאים-יהודים לקחו חלק בבחירות לפרלמנט ולרשויות המקומיות, עם שמירה על הייחודיות הדתית והמשפטית שלהם, באמצעות בתי דין רבניים.



גם באפריל 2011, עת הרכיב המלך ועדת מייעצים לתיקון החוקה, מועצת הקהילה היהודית המליצה בפני יו"ר המועצה להכיר בחוקה בתרבות היהודית כחלק מהזהות המרוקאית, הנמשכת זה 2000 שנה. ההמלצה התקבלה בחלקה, כאשר בחוקה המרוקנית החדשה נכתב, כי "הממלכה המרוקאית בעלת ריבונות ושומרת על זהותה הלאומית המאוחדת, הכוללת הערבית-אסלאמית, האמזיגית, הסהרית - והיא עשירה בזהויות האפריקאיות, האנדלוסית, העברית והמזרח תיכונית".