ארגון על כרעיים: לאחר שנחשפה פרשת שחיתות בסוכנות הסעד והסיוע לפליטים הפלסטינים באו"ם, ובמרכזה נחשד מזכ"ל הארגון בניצול כוחו לרעה, הודיעה היום (רביעי) הולנד כי היא תפסיק במימון הארגון עד לסיום החקירה בנושא. הודעתה של הולנד מצטרפת להודעה דומה שפרסמה ממשלת שוויץ, שהפסיקה גם היא במימון הארגון בעקבות הפרשה שמטלטלת את הארגון. פרשת השחיתות נחשפה על ידי רשת החדשות הערבית אל ג'זירה.



בהצהרה שפרסמה ממשלת הולנד, נאמר כי היא "הביעה את חששה בנושא בפני אונר"א ובפני מטה האו"ם בניו יורק, וביקשה הבהרות עליו". עוד הוסיפה הולנד כי היא  מקיימת שיח בנושא עם תורמות נוספות לארגון. השרה לפיתוח ושיתוף פעולה כלכלי בממשלת הולנד, סיגריד קאאג, שאחראית למימון הבינלאומי שמעניקה ממשלת הולנד הוסיפה כי "היא מעוניינת לשמוע אילו צעדים האו"ם מתכנן לקחת בעקבות החקירה, וכי עד לקבלת תשובות מספקות, 14.5 מיליון הדולרים שאותם מעבירה הולנד לארגון מדי שנה יוקפאו". יש לציין כי שוויץ העבירה לארגון את התרומה שלה לשנת 2019, אך לא תעביר תרומות נוספות עד לבירור העניין.



הולנד הוסיפה כי החלטה זו עומדת בשורה עם האופן בו ההיא התמודדה עם ארגונים אחרים שעלו חשדות של התנהלות לא תקינה אצלם, וכי הם מכירים בחשיבות הארגון ושליחותו ההומניטרית. כזכור, ביום שני חשפה רשת אל ג'זירה דוח חמור של וועדת האתיקה של הארגון ממנו עולה כי מזכ"ל הארגון, פייר קרנבול, השתמש במעמדו כדי לקדם מקורבים ולקיום אורח חיים רהבתני, תוך יצירת תרבות ארגונית רודנית בארגון.



"ניהל אורח חיים רהבתני וקידם מקורבים". פייר קרנבול, צילום: רויטרס
"ניהל אורח חיים רהבתני וקידם מקורבים". פייר קרנבול, צילום: רויטרס



הדוח טוען כי קרנבול והמעגל הסובב אותו פעלו "באופן לא נאות, קידמו אנשים לפי קרבה, פעלו בנקמנות נגד חברי ארגון וניצלו את כוחם בדרכים רבות" החל משנת 2015, שנה לאחר שמונה קרנבול לתפקיד. המשבר בכלכלי שפוקד את הארגון בעקבות הפסקת הסיוע האמריקאי, שומש גם הוא כתירוץ לריכוז הכוח בידי המזכ"ל ומקורביו. בדוח צויין כי בעקבות התנהלות זו, בארגון נוצרה אווירה של מורל נמוך, פחד מנקמנות, התנהלות בריונית ושמירת סודות, שהובילה לקריסה של הניהול הסדיר באונר"א.



עוד נאמר כי למרות המשבר הכלכלי בו נמצא הארגון, קרנבול ביצע נסיעות רבות למדינות המפרץ, כאשר חודשים רבים הוא בילה את כולם בנסיעות עסקים. יחד עם המזכ"ל מוזכרת גם בכירת הארגון מריה מוחמדי כמי שנסעה עמו רבות, ועל פי דוח ועדת האתיקה הקשר ביניהם חרג מקשר מקצועי בלבד. קרנבול הגיב לפרסום באל ג'זירה וטען כי "אם חקירת האו"ם תמצא מקום לתיקון בארגון, לא אהסס לבצע אותם, אך כל טענה כי אני או הנהלת הארגון לא מתייחסים לתפקידנו ברצינות הנדרשת לא מבוססת ומטעה. עלינו לבחון את ממצאי הדוח כשייצא, ולא להסתמך על שמועות, האשמות שווא ובדיות".



הקפאת התרומה ההולנדית לארגון מצטרפת לקשיים הכלכליים הנרחבים בו הוא שרוי, וזאת לאחר שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע כי הוא יפסיק לממן את הסוכנות לחלוטין, תוך שהוא טוען כי היא לא עוזרת לפתרון הסכסוך במזרח התיכון. ממשלת ישראל הביעה את תמיכתה במהלך האמריקאי, אך גורמים במערכת הביטחון הזהירו מפני קריסת הארגון, כשהחשש הוא מעלייה משמעותית באבטלה בחברה הפלסטינית, ואף סגירת מוסדות חינוך המופעלות על ידי אונר"א, דבר שעלול להוביל להתדרדרות במצב הביטחוני.