סעודיה החלה ביישום "תוכנית אסטרטגית" להתמודדות עם הממשל הטורקי, לאחר שיורש העצר מוחמד בן סלמאן החליט כי היה "סובלני מדי" כלפי ההתנהלות של ראש הממשלה רג'פ טאיפ ארדואן לאחר רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י, כך עולה מפרטים שפורסמו ב"מידל איסט איי". על פי הדיווח, המסתמך על דוח מודיעיני חסוי שהוכן על ידי איחוד האמירויות, מדובר במסמך אחד מתוך סדרת מסמכים שנכתבו על ידי מכון במדינה, המקורב לממשל ולשירותי הביטחון.
הדוח המסווג חושף כי ההוראות ליישומה של התוכנית ניתנו בחודש מאי האחרון, ומטרתה היתה "להשתמש בכל הכלים האפשריים כדי להפעיל לחץ על ממשלת ארדואן, להחליש אותו להעסיק אותו בסוגיות פנים מדינתיות, בתקווה שיופל על ידי האופוזיציה במדינתו. אפשרות נוספת היתה להעסיק אותו ברצף של משברים ועימותים, ולגרום לו לעשות טעויות שונות, שהתקשורת בוודאי תשים לב אליהן". בדוח פורטה התוכנית לפגיעה בממשלה הטורקית: "ריאד תתחיל להתמקד בכלכלת טורקיה ותלחץ לעבר צמצום השקעות סעודיות במדינה, הפחתת התיירות הסעודית תוך הצעת אפשרויות אלטרנטיביות עבור תיירים תושבי המדינה". עוד נכתב בדוח כי "סעודיה תפחית ייצוא לטורקיה, ומעל הכול תתמקד בצמצום התפקיד שטורקיה משחקת באזור בנושאים אסלאמיים".
המטרה של הממלכה היא להגביל את ההשפעה של ארדואן וטורקיה באזור. בדיווח נטען כי את ההחלטה לפגוע בארדואן בעקבות רצח חשוקג'י, על ידי צוות של אזרחים סעודים בקונסוליה הסעודית באיסטנבול, קיבל יורש העצר עצמו. "הוא הלך רחוק מדי במסע ההכפשות נגד סעודיה, ובעיקר נגד יורש העצר, מוחמד בן סלמאן", נכתב בדוח על ארדואן. עוד נכתב כי "טורקיה לא סיפקה מידע ספציפי ואמיתי ללסעודיה כדי לסייע לחקירת האירוע, אלא הדליפה דיס-אינפורמציה לתקשורת, זאת במטרה לעוות את דמותה של סעודיה ולנסות להרוס את המוניטין של יורש העצר". בריאד הגיעו למסקנה כי ארדואן נכשל בניסיונו לבצע פוליטיזציה של המקרה ולהעניק לו הכרה בינלאומית, וכעת הגיע לזמן להילחם בחזרה.