הסכם הגרעין עם איראן לא יורד מהפרק. בהודעה משותפת אמרו שרי החוץ צרפת, גרמניה ובריטניה כי הם דואגים מההודעות האחרונות בדבר העשרת האורניום במתקן פורדו באיראן, מה שמבטא הפרה ברורה של הסכם הגרעין. לפי הודעת שרי החוץ, אם איראן לא תחזור בה מההפרות, היא תיאלץ להתמודד עם ההשלכות, שיכולות לכלול גם הטלה מחדש של הסנקציות.



שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני אמרה בישיבה של שרי החוץ: "הכרזת האיראנים על העשרת אורניום בפורדו מדאיגה אותנו מאוד". היא הוסיפה כי אחרי שהסוכנות לאנרגיה אטומית תעביר דוח לאיחוד "הם ידונו מה יהיו הצעדים הבאים". 



מוקדם יותר איים שר החוץ הגרמני כי אם איראן "לא תיישר קו", אירופה עלולה לחזור בה ממנגנונים שונים עליהם סוכם בהסכם. שר החוץ האמריקני מייק פומפאו צייץ מצדו שהסיבה הטובה ביותר לאיראן להישאר בהסכם הגרעין הנוראי היא שזה מאפשר לשלטון המושחתים שמנהיג את המדינה לקנות ולמכור כטב"מים, טילים, מטוסים, טנקים ועוד.



נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר בנאום בעיר רפסנג'אן כי "איראן תשיג מטרה גדולה בשנה הבאה. אם נחזיק את הסכם הגרעין בחיים עד אז, אמברגו הנשק נגד מדינתו יוסר ותהיה לנו האפשרות לרכוש ולייצא בקלות נשק לעולם". בן בריתה של איראן, נשיא סוריה, בשאר אסד, אמר בראיון שפורסם אתמול בסוכנות הידיעות הרוסית RT כי "סוריה הפכה לאזור מבחן עבור ארצות הברית, בכך שהיא מצמצמת את הכלים שהיא נוקטת לשמירה על ההגמוניה העולמית".


אסד ציין: "אני מאמין כי וושינגטון רואה את תפקידה הדומיננטי בעולם מחליק לה מבין האצבעות, ומנסה לשמר אותו בכל האמצעים הקיימים. אפילו בעלי בריתם אומרים להם 'לא', כמו ממשלות המערב הם יילחמו איתם".


לדברי אסד, "אחרי הפלישות הצבאיות האמריקאיות היקרות - לאפגניסטן ועיראק - הם החליטו על שינוי גישה במטרה להפיל את ממשלתו, והיא מלחמה באמצעות נציגי הג'יהאדיסטים. בניגוד להצהרה הציבורית לפיה יש לחסל ארגוני טרור שונים כמו אל-קאעידה, ג'בהת א-נוסרה וארגון המדינה האסלאמית (דאע"), לארצות הברית לא היו ייסורי מצפון על כך שתמכה בהם כל עוד הם עומדים ביעדיה".



אסד הדגיש כי "הקשרים העכורים בין וושינגטון לארגונים מיליטנטים שונים בסוריה הם הסיבה לכך שהוא מטיל ספק בכך שכוחות מיוחדים אמריקאים חיסלו את מנהיג דאעש". הוא הוסיף: "ממש כמו במקרה של חיסול בן לאדן, לא פורסמה שום הוכחה לכך שהוא באמת מת - בניגוד למותם של סדאם חוסיין ומועמד קדאפי". כזכור, גם במוסקבה הטילו ספק בעצם החיסול וקראו לאמריקאים להוציא תיעוד מסוים.



בתוך כך, טורקיה פתחה אתמול בהליכי גירושם של מחבלי דאעש בעלי אזרחות זרה. לפי הטלוויזיה הטורקית ישנה כוונה לגרש בסך הכל 2,500 שוהים בלתי חוקיים בעלי אזרחות אירופית, כ-813 מהם זוהו כחברי ארגונים ג'יהאדיסטים.