"יותר מדי אנשים ביותר מדי מדינות גרמו לאושוויץ לקרות", אמר רון לאודר, נשיא הקונגרס היהודי. "כשיהודי אירופה התחננו בפני העולם שיעניק להם נמל מבטחים – שביקש מקום ללכת אליו - הפנה כל העולם את גבו אליהם". 

את הדברים הללו נשא לאודר בטקס שנערך היום (שני) מחנה ההשמדה אושוויץ בפולין, לציון 75 שנה לשחרורו. בין המשתתפים באירוע היו נשיא המדינה ראובן ריבלין, נשיא פולין אנדז'יי דודה, נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר, ראשי ממשלות ובני מלוכה. 

לדברי לאודר, להפניית הגב של העולם כלפי היהודים הייתה משמעות גדולה עבור אדולף היטלר. "היטלר בחן את העולם ובכל צעד הוא ראה את האמת: לעולם לא היה אכפת". הוא ציין כי חוסר התגובה של מדינות העולם על אירועי ליל הבדולח בשנת 1938 היו הרגע שבו היטלר ידע שהוא יכול לבנות את מפעל המוות. "ליל הבדולח הוביל לאושוויץ", אמר לאודר. "אנטישמיות עולמית הובילה לאושוויץ".

מול 200 ניצולי שואה ובני משפחותיהם, שהגיעו לטקס מכל העולם, נשיא הקונגרס היהודי תיאר את תחושותיו כיום לנוכח גילויי האנטישמיות שהולכים ומתפשטים בעולם כולו. "עכשיו אני רואה משהו שמעולם לא חשבתי שאראה בחיי", אמר. "ההתפשטות הגלויה של השנאה האנטי-יהודית ברחבי העולם, שוב".

לאודר ציין כי לפני חמש שנים הוא היה מודאג מהעלייה החדה במספר התקריות האנטישמיות שהתרחשו ביבשת אירופה. "כיום" הוא אמר, "כולם יודעים שמספר ההשמצות על יהודים, כמות ההתקפות האלימות ומעשי ההרג רק הלכו והחריפו, הלכו והתפשטו והגיעו אפילו למדינה שלי".  

"בשנת 2020 אנו שומעים את אותם שקרים שבהם הנאצים השתמשו בצורה כה יעילה בתעמולה שלהם: ליהודים יש יותר מדי כוח, יהודים שולטים בכלכלה ובתקשורת, יהודים שולטים בממשלות, יהודים שולטים בכל", הוא תיאר. "אנחנו שומעים את הטירוף הזה ברשת, בתקשורת ואפילו מפי ממשלות דמוקרטיות".

נשיא הקונגרס היהודי ציין כי לעולם לא נוכל למגר את האנטישמיות. "אבל" הוא הוסיף, "אנחנו לא יכולים להסתכל לכיוון השני ולהעמיד פנים שזה לא קורה. זה מה שאנשים עשו במהלך שנות ה-30, וזה מה שהוביל לאושוויץ". 

לאודר פנה אל 50 ראשי המדינות שהגיעו לטקס באושוויץ וקרא להם לעשות את כל שביכולתם כדי להתבטא בפומבי נגד האנטישמיות הגואה. "איננו יכולים לשכתב את ההיסטוריה", אמר. "אבל אנו יכולים להיות הרבה יותר כוחניים כיום. כל מנהיגי העולם, כל הפוליטיקאים חייבים להוביל במאמץ זה". 

בדבריו אל מנהיגי העולם הוא ביקש מהם לפעול בנחישות למען המטרה החשובה: לחוקק חוקים, לכלוא את מפיצי השנאה ולחנך את הדור הצעיר על מנת שידע לאן מובילה שנאת יהודים. "מילים לא מספיקות", הוא הוסיף, "אין די בנאומים פוליטיים". 

בקשה נוספת הייתה ללאודר מראשי המדינות: להפסיק להצביע לטובת מה שכינה "הקיבעון המתמשך והמביש של האו"ם על ישראל". נשיא הקונגרס היהודי ציין כי בנאומו כי בשבע השנים האחרונות אימצה האספה הכללית של האו"ם 202 החלטות המגנות מדינות סביב העולם. מתוך כלל ההחלטות, 163 עסקו בישראל, שאר ההחלטות עסקו בשאר העולם, בהן מדינות שבראשם עומדים דיקטטורים רצחניים שטובחים בבני עמם. "כולנו יודעים שההאשמות הללו מופרכות", הוא ציין. "כיום כבר ברור כי סוג כזה של אנטי-ציונות אובססיבית אינו אלא אנטישמיות".  

בנאומו הזכיר לאודר עובדה אחת בסיפור של אושוויץ, שאיש לא דיבר עליה מעולם: כאשר שוחררו הניצולים מהסיוט הנאצי, אמר, הם לא חיפשו נקמה. "הם איבדו את אימהותיהם ואבותיהם, אחיותיהם ואחיהם. במקרים רבים מדי הם איבדו את נשותיהם ואת ילדיהם. ולמרות זאת, אף גרמני אחד לא נהרג כגמול על ידי יהודי. לא אחד".

אלא שאותם יהודים שיצאו מהשערים של מחנה ההשמדה, שפנו לדרך חדשה, שבנו חיים חדשים וגידלו משפחות חדשות, צריכים להתמודד כיום – 75 שנה אחרי – עם אותה השנאה שוב. "זו בושה", אמר לאודר בפני הניצולים. "אסור לסבול זאת שוב". 

נשיא הקונגרס היהודי סיים את דבריו בפנייה נרגשת לכל הנוכחים: "כשאנחנו שומעים אמירה אנטישמית, כשאנחנו שומעים מישהו מדבר על ישראל שלא בצדק, כשיהודים מותקפים ברחובות שלך - אל תשתוק. אל תהיה אדיש. אל תתנו לזה לקרות לאף אחד – לעולם".