האם התפרצות נגיף הקורונה היא בגדר מגיפה? בכירים בארגון הבריאות העולמי הבהירו כי הארגון עדיין אינו סבור שמדובר במגיפה. אולם שר הבריאות הצרפתי, אוליבייה וראן, הזהיר כי יש סכנה של ממש  שההתפרצות תהפוך למגיפה נרחבת.

לפי ד”ר מייקל ריאן, שעומד בראש התוכנית למצבי חירום בריאותיים של סוכנות הבריאות של האו”ם, הארגון נזהר עדיין שלא לכנות את התפרצות ה־19-COVID מגיפה. "הסוגיה העיקרית פה היא אם אנחנו רואים העברה יעילה בקרב הקהילות מחוץ לסין", אמר. "בשלב הנוכחי אנחנו לא רואים את זה. לכן, אני חושב שאנחנו צריכים להיות זהירים מאוד שלא לעורר כעת פחד ברחבי העולם ולהיזהר משימוש במילים כאלה”.

גם מנהלת המחלקה לטיפול במצבי חירום בסוכנות, ד”ר סילבי בריאנד, הביעה עמדה דומה: “לפני שאנחנו מכנים את האירוע הזה כתסריט החמור ביותר, אנחנו צריכים הרבה יותר ראיות ויותר מידע. לכן עלינו להיות זהירים שלא לגרום פאניקה שלא לצורך”.

למרות זאת, שר הבריאות הצרפתי וראן מסר אתמול שקיים “סיכון ממשי” שההתפרצות תתרחב לממדים של מגיפה עולמית. “זו הנחת העבודה, יש סיכון אמיתי וצרפת מוכנה להתמודד עם כל ההשלכות האפשריות”, אמר בראיון לתחנת הרדיו “פראנס אינטר”. “יש לנו מערכת בריאות חזקה מאוד”.

מחפשים חיסון

במקביל ממשלת יפן הודיעה אתמול כי היא תחל לטפל בחולים עם נגיף הקורונה באמצעות תרופות נגד נגיף האיידס, בעוד במעבדות ברחבי העולם נמשכים המאמצים לפתח חיסון נגד נגיף הקורונה. מזכיר הממשלה, יושיהידה סוגה, מסר שנשלמות ההכנות על מנת לפתוח בשלב של ניסויים קליניים באמצעות תרופות המיועדות נגד נגיף ה־HIV - "מוקדם ככל האפשר", אולם הוא לא ציין כמה זמן יעבור עד שיתקבל האישור. רופאים בתאילנד מסרו כי הם הצליחו לטפל בחולי קורונה עם שילוב של תרופות נגד שפעת ותרופות נגד HIV.

במקביל, מדענים ברחבי העולם מנסים לפתח חיסון לנגיף. חברה מטייוואן הודיעה השבוע כי היא תשתף פעולה עם מרכזי המחקר הרשמיים של ארה"ב לצורך פיתוח הנוגדן, וגם מדענים באוניברסיטת אוקספורד הודיעו אתמול כי הם גיבשו הסכם עם יצרנית איטלקית כדי להפיק אלף מנות ראשונות של חיסון אפשרי לצורך ניסויים קליניים.

וכאן, אצלנו, פיתוח חדש של ד"ר עמוס דניאלי מאוניברסיטת בר־אילן עשוי לקצר את זמן האבחון של חולה קורונה משעה לכ־15 דקות. הטכנולוגיה החדשה, המבוססת על שילוב חלקיקים מגנטיים ואופטיקה, יכולה לזהות כ־100 חולים במהירות ולצמצם את זמן ההמתנה. אף שהמעבדה המרכזית לווירולוגיה של משרד הבריאות מודעת למחקר ומשתפת פעולה, בימים אלה מחפש ד"ר דניאלי יזם שיסכים להשקיע בהאצת פיתוח הקיט לזיהוי הקורונה והכנסתו לשימוש בבתי חולים.

באמצעות הטכנולוגיה החדשה, בדיקות הרוק יוכלו להיות מפוענחות בשלושת רבעי מהזמן. השיטה כבר הוכחה על וירוסים כמו זיקה, ונמצאת בשימוש במעבדה המרכזית לווירולוגיה של משרד הבריאות בתל השומר.