חשיפת ההקלטות של השיחה בין השר לביטחון פנים אמיר אוחנה לבין קציני המשטרה, בה הוא נשמע לחץ על הבכירים לשים סוף להפגנות מול מעון ראש הממשלה, העלו שוב את המתיחות בין הדרג הפוליטי לבין הפיקוד הבכיר במשטרה. המפכ"ל לשעבר, אסף חפץ, התייחס הבוקר (שני) לעניין בשיחה עם ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM.

ענת: איך אתה מתייחס להקלטות של השר לביטחון פנים ומפקד מחוז ירושלים?
"יש פה בעיה של ניסיון של המערכת הפוליטית להשפיע על המשטרה. אני דווקא מתרשם שהמשטרה עומדת בפרץ, אני מקווה כך".

גולן: איך אתה מתרשם כך?
"הוא לא משתף איתו פעולה, הוא מנסה להסיט אותו הצידה, הוא אומר 'שמע אנחנו נותנים דו"חות'. הוא לא מדבר על העניין 'איך אנחנו מונעים את ההפגנות האלה'. הוא מבין שזה בלתי אפשרי ובנושא הזה, העיקרי, הוא עומד יפה מול השר. הוא מורח אותו".

גולן: 'אני נותן הרבה יותר דוחות בהפגנות בבלפור', זה נשמע כניסיון לדלל את כמות האנשים
"אני קורא את זה קצת אחרת, אני חושב שאם הם עושים אפליה זה כמובן לא תקין. אבל אני חושב שבאיזה שהוא מקום דורון ידיד וגם מ"מ המפכ"ל עומדים בפרץ ונותנים לשר להבין שאת ההפגנות אי אפשר למנוע. אני חושב שיותר מזה, המשטרה צריכה לשאוף לאפשר קיום הפגנות, לא למנוע אותן. לכן, כל פעילות שיכולה לאפשר את ההפגנות, או להכיל אותן - צריכה להינקט על ידי המשטרה. אני מקווה שכך המערכת פועלת אבל צריך גם לתת לה הגנה".

גולן: דורון ידיד אמר שמדובר בהפגנה של שמאלנים.
"אני מקווה מאוד שזה נפלט לו והוא לא מתכוון לזה, אני כששמעתי את זה אמרתי 'אוי ואבוי'. אסור למשטרה להראות שיש לה נטייה לצד כזה או אחר. היא משטרה של העם, מטעם החוק, משרתת את החוק ואסור לה להזדהות. אמירה כמו 'הפגנה של שמאלנים' היא בהחלט לא במקום. אני התרשמתי גם מאנשים שהיו לידו זה שזה נפלט לו, עצם זה שנפלט לו זה כבר לא טוב. אבל אני מקווה שהוא מבין את תפקידו, ואת הרגישות הרבה שיש לעבודת המשטרה כרגע בכל נושא ההפגנות והמצב הפוליטי".

ענת: יושב מפקד מחוז ירושלים מול השר, כשיודעים את ההקשר הפוליטי ומי הושיב אותו שם, עד כמה מפקד המחוז יכול להיות עצמאי בהחלטותיו?
"הוא חייב להיות כזה, אין לו ברירה בכלל. הוא חייב להיות עצמאי, הוא חייב לעשות את תפקידו. גם הוא ובטח המפכ"ל".

ענת: אתה רואה את העצמאות של מפקד מחוז ירושלים בהפגנות?
"אני חושב שהוא קיבל ביקורת שהייתה מגיעה לו. גם לגבי הטיפול של המשטרה במפגינים, גם לגבי האמירות שלו. אני מקווה שלפחות הוא לא יחטא בעתיד בעניין הזה. המשטרה חייבת לשמור על ניטרליות ולשרת את החוק".

ענת: זה התחיל עוד קודם עם מ"מ המפכ"ל מוטי כהן; גולן: השר אוחנה שם דגש על הפגיעה בסדר הציבורי, הוא אומר לשוטרים – צריך לחנוק את המחאה, אי אפשר להמשיך ככה.
"אני רואה בכלל ניגוד עניינים בעצם זה שהוא מונה לשר מטעם ראש הממשלה, שחשוד בפלילים ויש לו סעיפי אשמה על שוחד".

גולן: אז מי ימנה? הוא ראש הממשלה
"זה הבעיה - יש ניגוד עניינים שאני לא רואה איך יוצאים ממנו. השר, אם לא ידע לרסן את עצמו ולא ידע בצורה כזו או אחרת לנטרל את ההשפעות שלו הפוליטיות על המשטרה - זה יהיה חמור מאוד".

גולן: אתה מזהה את הרצון של אמיר אוחנה להתקרב לנתניהו באמירות שלו למשטרה?
"ללא ספק, אין לי ספק בכלל. זה היה מינוי שאני מאוד לא אהבתי אותו".

גולן: של מי?
"של אמיר אוחנה, מכיוון שהוא איש של ראש הממשלה שנחשד בפלילים, שפוגע במערכת אכיפת החוק. אנחנו רואים את התוצאות של זה בשיחה הזאת, שכאילו לא הייתה צריכה להישמע לציבור".

ענת: איך אפשר לנהל ככה משטרה ומשרד לביטחון פנים עם כל ההקשרים?
"אני חושב שאי אפשר לנהל ככה, אני חושב שהעסק מתחיל מזה שראש הממשלה היה צריך להתפטר לפני שנתיים-שלוש. מהרגע שהוגשו כתבי האישום – בטח. אנחנו רואים ניגוד עניינים מוחלט בין רה"מ, השר, המשטרה, הדמוקרטיה, אכיפת החוק. יש פה ניגוד עניינים שבו נדרשת משטרה מאוד חזקה".

ענת: לא משנה את מי היה ממנה, בכל מקרה אסור לו למנות, היה צריך להתפטר מזמן?; גולן: ועוד על אחת כמה וכמה בעקבות ההתבטאויות האלה.
"נכון, מה שחזיתי זה בדיוק מה שקרה, הוא משרת ניגוד עניינים".

גולן: ידיד יכול להיות מפכ"ל אחרי ההקלטה? אתה חבר שלו אגב?
"לא, לא".

גולן: אתה מכיר אותו?
"לא בתקופה שאני הייתי מפכ"ל...".

גולן: כי אני שומע שאתה נורא זהיר. הניצב אומר לשר הממונה 'אני אוכף אחרת את עניין המסיכות במקום הזה בבלפור לעומת מקומות אחרים', יש פה בעיה אדירה. הוא יכול להיות מפכ"ל לדעתך?
"אני הסברתי את ההתנהגות שלו שאיפהשהו, הוא זרק אותו הצידה לנושא המסכות, מהעניין העיקרי של ההפגנות מול בלפור. אני כרגע חושב שאנחנו צריכים משטרה חזקה, מפכ"ל עם חוט שדרה חזק".

גולן: אני שואל על דורון ידיד אחרי ההקלטה, האם הוא יכול להתמנות לדעתך למפכ"ל?
"אני חושב שאין מקום כרגע לפסול אותו, אבל הוא ללא ספק צריך לדעת שתפקידו לשרת את החוק, מדינת ישראל, ביטחון הציבור ולא פוליטיקאי כזה או אחר".

ענת: אמון הציבור ברשויות אכיפת החוק נמוך, אחרי ההדלפות, מה הציבור צריך לחשוב?
"זה כמובן לא כיוון טוב. המשטרה בנויה בבסיסה על אמון הציבור, ברגע שהוא נפגע זה צריך מאוד להטריד את המשטרה. אני בטוח שהם יעשו הכול על מנת להשיב את האמון אבל כמובן שזה דבר מאוד חמור. אני תמיד אומר שהאמון של הציבור במשטרה זה בסיס העבודה שלה, ברגע שהאמון מתערער היא תתקשה מאוד לתפקד".

ענת: המשטרה שלנו חלשה?
"לא, אני חושב שהיא לא חלשה. אבל אני חושב שהמצב שאין מפכ"ל ממונה, הקצונה לא מספיק יציבה, הם דברים שפוגעים בעבודה הנכונה והמקצועית של המשטרה".