ראש ממשלת לבנון, חסן דיאב, הודיע הערב (שני) על התפטרות ממשלתו מתפקידה, מוקדם יותר התראיינה הפרשנית שמרית מאיר בתכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, ואמרה שהציבור הלבנוני מצפה שיקרה מהלך דרמטי. לדבריה, נסראללה וחיזבאללה נמצאים בפרשת דרכים משמעותית, אל מול הלחץ הציבורי הכבד שמופנה כנגדם בימים האחרונים.

בן: ממש עכשיו שר הבריאות הלבנוני המתפטר מודיע שהתפטרה ממשלת לבנון, הודעה תפורסם הערב. אני לא מתרגש.
"גם לפני מסיבת העיתונאים, לדעתי יש 7 שרים מתפטרים. אם יש 7 שרים מתפטרים, זה שליש מהממשלה אז כל הממשלה בבחינת מפוטרת אבל עדיין מחכים למסיבת העיתונאים. צריך להבין מה זה, שרטטתי תרשים זרימה ילדותי על דף כדי להבין את רמות ההסלמה. יכול להיות שזה פלסטר, אם הממשלה מתפטרת והשיטה נשארת כפי שהיא, כלומר לא מפוזר הפרלמנט, אין חוק בחירות חדש, לא מארגנים מחדש את כל המערכת העדתית בלבנון, אז אפשר להסתכל על זה כמעין פלסטר או כחוסם עורקים. 'אנחנו מבינים שהביקורת הציבורית עצומה, שאנחנו במרכז המטרה לכן אנחנו מתפטרים, בואו נשים מישהו כמו חרירי בפרונט והוא אולי יביא כסף מהסעודים ויחזיק את כל העניין הזה'. השאלה היא אם זה יעשה את העבודה, זאת אומרת להחליף את דיאב במישהו אחר, למנות שרים עצמאים, האם זה יספיק לרחוב? אני בספק מאוד אם זה יספיק לרחוב. חוסר האמון כל כך גדול שהם ירצו מהלך בשרני יותר או הרבה, הרבה יותר. המהלך המתבקש הוא בחירות בטווח הזמן הקרוב, עוד חודשיים משהו כזה, ובחירות אתה עושה עם הכוחות הקיימים בשטח, וזה לא משנה שום דבר".

אריה: הנשיא צריך להטיל את הרכבת הממשלה על מי?
"הוא צריך להטיל את הרכבת הממשלה על מישהו שיזכה שיוכל להחזיק קואליציה, במקרה הנוכחי הממשלה, למה אומרים שזו ממשלת חיזבאללה דה פאקטו? כי לחיזבאללה בגלל החלוקה העדתית של הקולות אין רוב מוחלט למפלגה של עצמו, אבל הוא ייצר ברית עם הכוחות הנוצריים וזה מאפשר להחזיק קואליציה שהוא דה פאקטו מכריע בה, כי הוא לשון המאזניים. השאלה אם זה יהיה אותו דבר. אם אנחנו לוקחים את הדבר לרמת התכל'ס, ולא לפרוצדורה יש 2 שאלות. השאלה הראשונה -מה יספק את המדינות התורמות? מה יאפשר להזרים כסף ללבנון, שטראמפ ומקרון יגידו 'זה כשר אני נותן את רבע המיליארד שהתחייבתי לתת'. השאלה השנייה, מתי חיזבאללה, קשורה גם לראשונה, ירגיש שהוא חייב לרדת לרחוב ולעשות תצוגת תכלית של הרתעה, שכן העניין תלוי על בלימה, ומה זה העניין? הקריאות לפרק אותו מנשקו, וההתניה של הסיוע הבינלאומי בעובדה שחיזבאללה לא ימשיך לשמש כמיליציה, כמדינה בתוך מדינה או צבא בתוך מדינה".

בן: הרחוב חזק יותר מהעוצמה של נסראללה? בואי לא נשכח שהוא העוצמה הכי גדולה, הכוח הצבאי המאומן, החמוש והמזוין.
"אבל בוא ניקח תרחיש שלא מצליחים להרכיב ממשלה, והרחוב סוער והעניינים גם ככה בפשיטת רגל וכן הלאה, והצבא הלבנוני לוקח פיקוד, יש דיבור על זה. מצב חירום בו הצבא לוקח פיקוד ומדינות המפרץ מתנות סיוע במהלך נגד הנשק של חיזבאללה, הרי זה מלחמת אזרחים עכשיו. השאלה שנסראללה מתמודד איתה, היא האם להקדים את המאוחר זאת אומרת, האם יורדים היום עוד פעם להפגין בביירות, האם לעשות תצוגת תכלית של חיזבאללה להרגיע את האנשים, להבהיר שלא כדאי להם להתקרב בכלל לטריטוריה שלו, או לחכות. הפעילים שלו מאוד עצבניים, הם ברטט כל הזמן, אבל השאלה של נסראללה היא – האם לשים את הרגל על הגז או ללכת מאה צעדים אחורה מאוחרי הקלעים ולהכיל את הדבר הזה".