לראשונה בתולדות התנועה הציונית, יתקיים השנה הקונגרס הציוני העולמי באופן וירטואלי ממרכז שידורים בירושלים.

למרות נגיף הקורונה והשמים הסגורים, הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית החליטה לקיים את הקונגרס באופן וירטואלי. הקונגרס שמתקיים מאז 1897 בוטל פעמיים בלבד: במלחמת העולם הראשונה ובמלחמת העולם השנייה. כיום, למרות מגבלות הקורונה, הטכנולוגיה מאפשרת לקונגרס להתכנס באופן וירטואלי, לדון ולקבל החלטות בנושאים שעל סדר היום הציוני.

בקונגרס ה-38 במספר, שייערך ב 20 באוקטובר 2020, ב' בחשוון תשפ"א, ישתתפו 720 צירים מ-30 מדינות ברחבי העולם והוא יתפרס על פני שלושה ימי דיונים, מדי יום אחה"צ, בהתאמה לשעון בצפון אמריקה, בדרום אמריקה, באירופה, באוסטרליה וישראל. נושא הקונגרס הוא "ערבות הדדית ועלייה לישראל".
 
במהלך ימי הקונגרס  יתקיימו בחירות לראשות המוסדות הלאומיים – קק"ל, קרן היסוד וההסתדרות הציונית העולמית - ויידונו נושאים שעל סדר היום של העולם היהודי, בהם  השפעת משבר הקורונה על הקהילות היהודיות בעולם, הערכות לגל עלייה לישראל בעקבות המשבר העולמי, התמודדות עם האנטישמיות הגוברת, פיתוח ההתיישבות בישראל ועוד. סדר היום של הקונגרס, רשימת הפאנלים והצעות החלטות יפורסמו בקרוב. 
 
כל משתתפי הקונגרס הציוני העולמי ייכנסו באופן וירטואלי דרך מכשירים דיגיטליים או הסלולריים הפרטיים שלהם לכל ההרצאות, הכינוסים והבחירות שיתקיימו במהלך הקונגרס ויועברו בשידור חי לכל העולם דרך הפלטפורמה החדשנית של מרכז הקונגרסים הווירטואלי של בנייני האומה. כמו כן, המשתתפים יוכלו לתקשר באופן ישיר עם משתתפים אחרים בקונגרס.
 
הקונגרס הציוני העולמי הוא כינוס פומבי של נציגי היהודים הציוניים ממדינות שונות, המוסד העליון מבחינת חקיקה וקבלת ההחלטות של ההסתדרות הציונית העולמית מעין "בית מחוקקים" יהודי כלל-עולמי. צירי הקונגרס הם נציגים נבחרים מהפדרציות הציוניות בכל העולם, שחבריהן חברי ההסתדרות הציונית על פי מפתח של מפלגות, תנועות וארגונים שונים. חברי הקונגרס מקיימים דיונים בנושאים העומדים על הפרק, קובעים את התקציב והחוקה, ובוחרים את חברי מוסדות התנועה, כגון ההנהלה הציונית והוועד הפועל הציוני, המופקד על ניהול התנועה הציונית.