"איפה אתם, מועצת הביטחון ואיפה אנחנו, ישראל?" - זהו, ככל הנראה, המסר שיעלה החד-משמעי שיעלה מנאום הבכורה שיישא היום (שני) שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, בפני מועצת הביטחון. ישיבה זו תכלול בפעם הראשונה דיון בנושא המצב במזרח התיכון מאז הושגו או נחתמו הסכמי הנורמליזציה והשלום בין ישראל לשלוש המדינות הערביות - איחוד האמירויות, בחריין וסודן.  

נציין כי מועצת הביטחון היא הגוף המרכזי של האו"ם שתפקידו וייעודו הם השגת השלום והבטחתו. המועצה היא הגוף היחידי באו"ם שבסמכותו לאכוף, גם אם בכוח צבאי, את החלטותיו ובכך לשים קץ לסכסוכים אלימים. על אף יכולת זו, המועצה נחשפה כחסרת אונים ובלתי מסוגלת לגלות מעורבות ונוכחות של ממש במאמץ לשים קץ למלחמת האזרחים בסוריה ולמלחמה הפנימית בתימן, שגרמו למותם של מאות אלפי בני אדם.

נאום נתניהו בטקס חתימת הסכם השלום. באדיבות הבית הלבן

בדבריו צפוי לחשוף השר ארדן את פרטי הסכמי השלום שנחתמו לאחרונה בין ישראל לשלוש המדינות הערביות, דבר אשר צפוי לגרום אי נוחות לכמה מהמדינות החברות בוועדה ולחשוף כי מדינת ישראל, אשר זוכה לגינויים רבים מצידן, היא דווקא זו שממלאת את תפקידה וייעודה של מועצת הביטחון.

עוד נציין כי ארדן הגיע לניו יורק לפני שבועות אחדים, כאשר התייצבותו בראשות המשלחת הישראלית מהווה שינוי בייצוגה של ישראל בזירת האו"ם בניו יורק. כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא שלשום הצהרה מיוחדת, בה התייחס להודעה אמש על נירמול היחסים עם סודן והכחיש את ההאשמות לפיהן הסתיר משר הביטחון בני גנץ וממערכת הביטחון את המשא ומתן למכירת מטוסי ה-F-35 לאיחוד האמירויות במסגרת הסכם השלום. 

המשלחת מהאמירויות נוחתת בנתב''ג (צילום: לע''מ)
המשלחת מהאמירויות נוחתת בנתב''ג (צילום: לע''מ)

בדבריו התייחס נתניהו התייחס לחשיבות ההסכם עם סודן לביטחונה של מדינת ישראל ועל חלקה בעבר בתמיכה בטרור: "עשינו הסכם היסטורי, הכרזנו על שלום איתם. הם היו איתנו במלחמה, והם חתמו על 'שלושת הלאווים'. אינכם יודעים שאיראן השתמשה בסודאן כדי להבריח נשק מסוכן מאוד לחמאס דרך סודאן ועמק הנילוס לתוך סיני. זה אילץ אותי להורות על צעדים למנוע את הדבר הזה ולשמחתי הדבר השתנה, לרבות היחסים עם איראן, יחד עם מאמצים חשאיים וגלויים".