ראש התכנית הבינלאומית של הביטחון הלאומי באוניברסיטת חיפה, דן שיפטן, התראיין היום (שלישי) אצל אראל סג"ל ורועי עידן ברדיו 103FM, התייחס להשלכות תוצאות הבחירות בארה"ב בארץ ובעולם והדגיש: "בזירה הבינלאומית השאלה היא כמה עימותים יהיו עם סין. ראשית סין ושנית העניין של איראן, זה לא עניין רק מזרח תיכוני".

סג"ל: כמה אתה מודאג מהבחירות
"מאוד משום שיש כאן שתי השקפות עולם. לעיתים קרובות בארה"ב הבחירות הן בין אנשים די דומים, הפעם יש הבדל עצום וזה נוגע גם למציאות הכלל עולמית גם למציאות הישראלית ולשאלות פנימיות בארה"ב, ובכל התחומים האלה יש מנקודת ראות ישראלית עדיפות גדולה מאוד לטראמפ".

"בזירה הבינלאומית השאלה היא כמה עימותים יהיו עם סין. ארה"ב איחרה מאוד להבין שסין היא סכנה של דומיננטיות בינלאומית והם משתמשים בסדר העולם האמריקני כדי להתחזק בצורה בלתי נסבלת מבחינת כל מי שרוצה עולם יותר פתוח. סין היום היא המדינה הכי טוטליטרית בתולדות המין האנושי משום שהטכנולוגיה מאפשרת להם שליטה מוחלטת בחיי האזרחים עד הפרט הקטן ביותר".

טראמפ וביידן מחליפים קללות במהלך העימות הסוער (צילום: רויטרס)

סג"ל האח הגדול על סטרואידים.
"לגבי סין, טראמפ מוכן להתעמת איתה, לדבר הזה יש מחירים וטראמפ מוכן למחירים האלה וזה דבר לדעתי מאוד חשוב. אצל טראמפ צריך לעשות הבחנה בין חוסר היכולת שלו להגיד משפט קוהרנטי בצורה שיטתית לבין האינסטינקטים האסטרטגיים שלו שלפי דעתי מאוד טובים. ראשית סין ושנית העניין של איראן, זה לא עניין רק מזרח תיכוני אלא יש לזה משמעויות גדולות כי אם איראן תשיג הגמוניה במזרח התיכון יש לזה משמעות מרחיקת לכת כאיום על אירופה, מספר כל כך רדיקלי שמחזיק בידיו את הנפט והגז ואת מכה".

סג"ל: ככל שהוא לוחץ במזרח התיכון; רועי: לא סתם דאגה לאקלים.
"יש טיעון לגיטימי כדי לנסות לטפל בעניין האקלים אבל השאלה באיזה מחיר".

סג"ל: איך השמאל בארה"ב שיודע מה הסינים עושים, שמים קצוץ על אמנות האקלים וכו', הולכים לשיטתם בכל הדרך. יש לנו חולה קורונה פה ובסין אין אחד אבל איך הליברלים מסבירים לעצמם את כל זה?
"הכישרון הגדול ביותר של המין האנושי זה יכולתו של אדם לשקר לעצמו, זה נכון גם ברמת הפרט כי אם אנשים לא היו משקרים לעצמם על מי שהם אחוז ההתאבדות היה עולה באופן דרמטי, זה מופיע גם בימין וגם בשמאל. הימין שיקר לעצמו לגבי האפשרות להביא דמוקרטיה לעיראק, אתה שואל איך אדם שיודע קרוא וכתוב יכול להעלות על דעתו אפשרות כזאת?"

"בארץ, השמאל משקר לעצמו בעניין אוסלו והימין שמשקר בעניין יהודה ושומרון ובגין הציע בתוכנית האוטונומיה מצב שיכול היה להביא לחורבן ישראל כי הוא שיקר לעצמו, ידע אנליטית את האמת אבל שיקר ובאותה הדרך יכולים הליברלים לשקר לעצמם. היכולת של אנשים לרמות את עצמם היא בלתי מוגבלת וזו תכונה שאם אתה מניח שאנשים מקבלים החלטות על פי השיקול הרציונלי או על פי השיקול האנליטי אתה לא מבין את התנהגות המין האנושי".

סג"ל: מי לוקח?
"אין לי מושג ירוק וכל מי שטוען שיש לו, אני מפחד לדבר שטויות וזו חרדה שלא משותפת לרוב המין האנושי, אין אדם שיכול לומר משהו אינטליגנטי בעניין הזה".