אהוד יערי, הפרשן לענייני ערבים בחדשות 12, שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על התוצאות המסתמנות בבחירות לנשיאות ארצות הברית: "אני חושב שכולם הופתעו, הסוקרים מתביישים. כמו שאני רואה את זה עכשיו וכמו שאתם יודעים ביליתי לא מעט בארה"ב". הוא העריך ב-103FM: "אני חושב שהסיכוי של טראמפ אולי עדיף כרגע על זה של ביידן אבל זו הערכה פרועה".

הנאום של ג'ו ביידן. צילום: רויטרס

למה אתה שם לב כרגע? מה שאלות המפתח?
"מה שקרוי החומה הכחולה, ויסקונסין מישיגן פנסילבניה - זה יוכרע שם. המדינות שיש להן אלקטורים מעטים לא ישנו את התמונה בגדול. מבחינת טראמפ אנחנו רואים הצלחה גם אם הוא לא יבחר לנשיא וכמובן זה אפשרי".

בוודאות הסוקרים שהעניקו לו כישלון מוחלט טועים?
"אין שום ספק בזה, רואים את התוצאות של המדינות שכבר הוכרזו, התוצאות לא דומות לסקרים. רואים גם את הניצחונות של הדמוקרטים במושבים שהם זכו בקונגרס, בסנאט, זה לא גל ששוטף ומדיח את הרפובליקאים. בכלל לא".

יכול להיות שהסנאט יעבור לידי הדמוקרטים וזה יהיה משמעותי אם טראמפ ימשיך – סנאט לעומתי.
"זו בעיה גדולה מבחינתו, אבל אם הוא מנצח זו תקופת כהונה שניה, הוא ינסה לעשות עוד יותר ממה שעשה עד עכשיו ולדעתי גם יעשה את זה בסגנון הרבה יותר פרוע".

למשל מה? הוא לא כבול לכוחות הפוליטיים שחייבו אוות לפעול לטובתם.
"אותו שינוי שהוא חותר אליו בדרך המשונה שלו לחולל אותו במערכת הבינלאומית הוא ידחוף יותר חזק, מצד אחד מול סין ומצד שני ניסיון בכל זאת להגיע להבנות עם פוטין, לשנות את סדר מערכת היחסים עם מדינות אירופה וכמובן יש לו שורה של רפורמות שהיה רוצה להנהיג בארה"ב. זה יהיה טראמפ על סטרואידים".

ולדימיר פוטין, דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
ולדימיר פוטין, דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

מה ההשפעה עלינו כאן? המשך תהליך הסכמות עם המדינות שסביבנו?
"אבו מאזן העביר לאנשי ביידן את המסר הבא, ואני אומר את זה באחריות – אם אתה נבחר לנשיא אני מודיע שאני מוכן לחדש את המשא ומתן עם ישראל בחסות ארה"ב מהנקודה בה נפסק בתקופת אובמה עם המתווה של קרי. אני רוצה להזכיר שאז אבו מאזן דחה את המתווה הזה, יש שינוי בעמדה הפלסטינית שמשליך עלינו".

יכול להיות שינוי של טראמפ לגבי העמדה הישראלית? 
"המסר של אבו מאזן הוא לביידן המסר לטראמפ הוא שאם הוא נבחר, אבו מאזן מתמיד בהעמדה שלו למעט דבר אחד, הוא חייב לקחת מישראל תוך שבועיים-שלושה את שלושת מיליארדי הדולרים ששוכבים בקופה של ישראל כ"ץ באוצר ושעד עכשיו אבו מאזן מסרב לקבל את הכסף, כסף שלו. זה יהיה השינוי".

יערי הדגיש כי - "הדברים היותר גדולים אם יש רגע להזכיר, קודם כל מי שמסתכל בחשש גדול מאוד על ספירת הקולות בארה"ב זה א-סיסי במצרים ובסעודיה, כי ברור לגמרי שאם ביידן נבחר משתנה מערכת היחסים עם סעודיה". הוא הוסיף ב-103FM: "למשל תיפסק כל הסובלנות של טראמפ לגבי המלחמה האומללה שהסעודים מנהלים כבר חמש שנים בתימן, תהיה מדיניות אחרת כלפי מצרים בגלל עניינים של זכויות אדם והסתייגויות אחרות שיש לדמוקרטים".

לדבריו, דווקא החשש שלהם מפני מדיניות אחרת של ממשל דמוקרטי יכולה להביא את הסעודים למשל לחשוב שאולי כדאי לחפש תעודת ביטוח בירושלים. "לכן אלה השאלות הגדולות, אני חושב שבנושאים אחים כדוגמת עיראק וסוריה לא יהיה שינוי אמיתי במדינות של ביידן", אמר.

טראמפ עשוי להציע פגישה עם איראן?
"את צודקת לגמרי, טראמפ מציע ועוד יציע, תוך כדי המשכת הלחץ המירבי על האיראנים, להידבר ואצלו לעולם אי אפשר לדעת איך זה יגמר. השיקול הוא של האיראנים - חמינאי אמר אתמול שזה בכלל לא חשוב אם זה יהיה טראמפ או ביידן ואסור להאמין לו, מפני שזה חשוב לו מאוד כי אם יש לו ארבע שנים נוספות טראמפ. הם צריכים להחליט האם הם מוכנים לספוג את הלחץ שמכביד עליהם או שהם מחפשים נתיב של הידברות ויכול להיות שלא תהיה להם ברירה".