דונלד טראמפ התנגד לסקרים שבוצעו לפני הבחירות כדי לא להיות שאנן ולהמשיך להשתפר במטרה לזכות בניצחון, אבל ג'ו ביידן עודנו במירוץ והתוצאה הכללית אינה ברורה.

הנשיא דונלד טראמפ טוען להונאה בבחירות. צילום: רויטרס

כדי להיבחר לנשיאות בארצות הברית, מועמד חייב לזכות בלפחות 270 קולות במכלול האלקטורלי. כל מדינה בארה"ב מקבלת מספר מסוים של קולות בחלקה, בהתבסס על אוכלוסייתה, כאשר בסך הכל יש 538.

על פי ההערכות, טראמפ צפוי לנצח בפלורידה ובטקסס. ביידן מאידך, יכול לנצח באריזונה השמרנית. נראה כי בפנסילבניה, מישיגן וויסקונסין - המדינות שהביאו את טראמפ לבית הלבן לפני ארבע שנים - עדיין מתקיים מאבק על הקולות והכל יכול להשתנות. מדינת פנסילבניה נחשבת מאוד חיונית לניצחון עבור הנשיא המכהן. מדינות מפתח אחרות כמו ג'ורג'יה וצפון קרוליינה גם הן חיוניות לו.

הנאום של ג'ו ביידן. צילום: רויטרס

לפי רשת BBC, טראמפ צפוי לנצח באוהיו ומיזורי, הידועות כמדינת בלוות'ר, משום שלעתים קרובות הן חוזות מי יהיה המנצח הסופי. טראמפ צפוי  לזכות גם בנברסקה, למרות שביידן קיבל קולות במכלול האלקטורלי, מה שעלול להיות קריטי עבור הנשיא. מעבר לכך, במדינות אחרות לא נרשמו הפתעות עד כה.

שליח 'חדשות 13', אלון בן דוד שוחח עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והסביר מה לדעת יכריע את הבחירות. "בואו נסתכל על שלוש מדינות ביממות הקרובות, מישיגן, פנסילבניה, ג'ורג'יה, הבקעה של ביידן בכל אחת מהשלוש נותנת לו את הניצחון כי זה נראה שנבאדה, אריזונה וויסקונסין שלו. זאת אומרת שאם הוא מבקיע באחת מהן, זהו זה הוא לקח", אמר והוסיף: "אני אומר משהו שלא מקובל במקצוע שלנו, בואו נהיה סבלניים כי הפערים הם כל כך קטנים". 

חבר אותנו לאווירה באמריקה, מקודם הקראתי ציוץ טרי של טראמפ שאומר שבלילה גנבו לו את הבחירות באותן מדינות דמוקרטיות שבהן הוא הוביל ועכשיו הוא מתהפך. הוא מתעלם באלגנטיות מזה שרוב הקולות לא נספרו כשהוא הוביל. מה הולך לקרות למען השם?
"הייתי מגדיר את זה כהנגאובר של האמריקנים, ברור שהוא לא יעבור היום לא משנה כמה קפה הם ישתו, ועלול להימשך פחות עד מחר. ההיגיון הבריא אומר שביידן ניצח וזה נראה די ברור אבל לא, אני אומר משהו שלא מקובל במקצוע שלנו, בואו נהיה סבלניים כי הפערים הם כל כך קטנים. רואים מדינות שמתנדנדות כרגע על פער של 8,000 קולות, 10 קולות. טראמפ לכאורה מוביל בפנסילבניה בחצי מיליון אבל נספרו שם רק 80%, בג'ורג'יה הוא מוביל ב-150 אלף אבל גם שם לא נספרו המחוזות העירוניים. בואו נחכה".

אתה אומר שאנחנו עלולים לישון עם ביידן ולקום בבוקר עם נתניהו.
"אני אומר שכרגע כל תוצאה היא אפשרית. בואו נעשה סדר, לא הייתה פה הפתעה. טראמפ לקח את המדינות שהוא לקח ב-2016, ביידן לקח את המדינות שהילרי לקחה ב-2016, בואו נסתכל על שלוש מדינות ביממות הקרובות, מישיגן, פנסילבניה, ג'ורג'יה, הבקעה של ביידן בכל אחת מהשלוש נותנת לו את הניצחון כי זה נראה שנבאדה, אריזונה וויסקונסין שלו. זאת אומרת שאם הוא מבקיע באחת מהן, זהו זה הוא לקח".

במישיגן הוא עבר להובלה כשכל הקולות שנותרו לספירה הם במרכזים העירוניים שהם תמיד מצביעים דמוקרטיים, אתה רואה את זה יכול להתהפך? 
"אבל ראית מה ההובלה? 8,000 קולות, אלו מספרים נורא קטנים. כבר ויסקונסין אומרת לנו, חברים רגע אם זה יהיה קרוב נספור מחדש, נגמור את הספירה מחר ואז נתיישב לספור מחדש".

יש לנו עוד זמן להחיל ריבונות?
"זהו בדיוק. תהיתי מה צריך לעשות בזמן שנותר עד לצאתו של ההנגאובר. להערכתי תראה, אני מתקשה להאמין שעד הערב כאן, אנחנו עדיין בשעת בוקר, יהיה מועמד שיוכל להגיד יש לי 270 אלקטורים בכיס, יכול להיות שמחר יהיה כזה אחד אך היום אני בספק אם תהיה לנו הכרזה ברורה".

דיברנו על זה מקודם, כל המהומות, אי הסדרים וההפגנות. בינתיים כלום, זה בגלל שכולם מתוחים וזה עוד לא התפוצץ, זה יכול לקרות מחר-מחרתיים או שאתה חושב כמו שאומרים בספורט שההר הוליד עכבר?
"נראה לי ככה, כרגע נכון להבוקר ווישינגטון עוד לא מפרקת את כל הבריקות וכל הגנות העץ ולוחות העץ ששמו על העסקים, אני מעריך שהם יחכו להכרזה ברורה ויתחילו להתפרק לזה אבל סימנים לאלימות ממש לא, לפחות לא כאן באזור וושינגטון, הרוחות ריקים והעיר די מתה ובוא נזכור, ברקע יש פה קורונה שמשתוללת ומפילה חללים אז גם ככה".

עורך חדשות החוץ של ערוץ 13, נדב איל, שוחח גם הוא עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM על הבחירות בארצות הברית והתוצאות הסופיות שטרם הגיעו. "לביידן יש יותר מ-270 אלקטורים, לפי תוצאות האמת, מעריך כי מחר יהיו תוצאות סופיות", אמר איל. בנוסף, הסביר הפרשן מה עומד מאחורי האמירות האחרונות של טראמפ: "הוא לחוץ. לביידן כרגע יש סיכוי לנצח גם בלי פנסילבניה וטראמפ מרגיש שהוא עומד להיבעט מהבית הלבן.


ממש עכשיו מטה ביידן מודיע שהם בדרך לניצחון והתוצאות עוד ישתפרו, אתה זורם עם זה?

"כן תראה יש לו יותר מ-270 אלקטורים, אני צריך לומר לפי תוצאות האמת החלקיות, לא בונים מגדלים על 0.3 במישיגן שזה מה שיש לו אבל כרגע וזו ההתפתחות החשובה של השעות האחרונות, ביידן נמצא לפי תוצאות האמת על יותר מ-270 אלקטורים". 

וזה לא נראה ככה בתחילת הערב. אני חושב כך בניתוח בדיעבד וצפיתי בך אתמול, שהניצחון שהיה כמעט מהתחלה ברור בפלורידה של טראמפ הוא העינק גם מורלית וגם פרשנית ושזה נראה שהוא מנצח גם בפנסילבניה, זה מה שגרם לכולם לחשוב שאולי הוא כן מנצח.

"אני חושב שאתה צודק שפלורידה הייתה מאוד, הוא לא היה אמור לנצח ככה בפלורידה ובאופן כללי זה לא רק זה. יש מקומות שנפתחת הספירה ואתה רואה שהפערים מאוד גדולים, ויסקונסין זו דוגמה, אף אחד לא דיבר אתמול על מדינה כמו מינסוטה כי בסוף נוצר בה פער של 7% שזה בדיוק מה שהסקרים אמרו. אבל בויסקונסין היה אמור להיות ניצחון לפחות של 5% וזה לא נגמר ככה אלא בפחות אבל אתה צודק שפלורידה הכתיבה הרבה מאוד מסדר היום והיה דיכאון ליברלי שמאלני כזה גם ברשתות האמריקניות ופניקה כזו מזה שטראמפ הביא שם ניצחון ממש משכנע. אבל בעצם המפה תיראה בסוף כפי שהיא נראית שם כרגע, זה הישג יוצא דופן של ביידן. הסקרים טעו בפער אבל צדקו בתוצאה. הוא הפך את אריזונה, נבאדה ויסקונסין ומישיגן לפי מה שקורה כרגע שלו, פנסילבניה רוב ההערכות הן שהיא תהיה שלו, ג'ורג'יה הוא מתמודד כרגע ורוב ההערכות, מעריכים ב-60% זה לא מעט".

אמרת פנסילבניה של ביידן? למרות שההפרש כרגע הוא של מאות אפי קולות לטובת טראמפ"

"לפי הניתוח, נכון אבל יש כמעט שני מיליון קולות גם בדואר וזאת הסיבה שהוא לחוץ. למה הוא לחוץ כרגע? הוא צריך חוץ מזה שהוא כנראה הולך להיבעט מהבית הלבן, הוא לחוץ בגלל שכרגע לביידן יש אפשרות לנצח את הבחירות האלה בלי פנסילבניה וגמרנו. 270 זה בלי פנסילבניה. עכשיו הוא נלחם בפנסילבניה וג'ורג'יה".

מה נלחם, הוא יושב ומחכה לראות תוצאות. אף אחד לא נלחם על כלום

"לא, הוא נלחם, עכשיו זאת כבר מלחמה, יש גם גדודים, שוגרו לכל אחד מהקומות האלה בין עשרותת למאות עו"דים והם יושבים שם במלונות והולך להיות במקומות האלה".

הם מפקחים על תהליך ההצבעה כמו שקורה אצלנו בוועדת הבחירות המרכזית?

"יש פיקוח על תהליך ההצבעה. יש הליכים שבהם אתה יכול לבקש ספירה חוזרת אוטומטית על דברים מסוימים, כחלק מהמסקנות של פלורידה והם הולכים לעשות מאמץ הרפוקלינים להילחם, עד כמה? זה מאוד תלוי. אם זו מדינה אחת וביידן יפסיד איכשהו את ויסקונסין או מישיגן, פנסילבניה היא מאוד חשובה. אבל אם הוא כבר על שלוש מדינות וביידן לא צריך את פנסילבניה אז כמה כבר רפובליקאים יכולים לעשות? הם יכולים לנתב את זה למדינה אחת".

ואת זה נדע הלילה? מתי התוצאות הסופיות?

"אני מעריך שמחר לכל המאוחר, אנחנו כבר יודעים את זה. האמריקנים נניח עדיין לא הצהירו עדיין גם על אריזונה ונבאדה לטובת ביידן, אני מעריך שמחר, זה לא אומר שאין סיכוי לטראמפ".

בן בתחילת התוכנית נתן שוטר טוב לאמריקניים שהתנהגו יפה ולא השתוללו. יכול להיות שהוא עשה את זה מוקדם מדי? האם דווקא בכלל התוצאות האלה עלולה להתפרץ?

"אני חושב שהרגע הזה בייחוד בגלל הנרטיב שטראמפ מייסד אותו מול עינינו הוא רגע מאוד מסוכן לרפובליקה. זאת פעם ראשונה בהיסטוריה שדבר כזה קורה. וזאת היסטוריה ארוכה, כבר היו לנו סגני נשיא שירו אחד בשני, כל מיני דברים קרו בהיסטוריה של ארה"ב, אף פעם לא עמד נשיא מתוך הבית הלבן ואמר 'תפסיקו לספור'. אם הוא יפסיד, הוא עכשיו מצייץ שוב בשעה האחרונה שהוא בעצם אומר שגנבו לו את הבחירות וסידרו אותו".

אמרתי מקודם שאני מופתע לטובה מהרפובליקנים שלא מתייצבים מאחוריו אלא להיפך, אומרים לו אדוני אפילו פנס שדיבר אחריו אמר אנחנו מאמינים שננצח ולא ניצחנו.

"נכון, זו הייתה אמירה שהרחיקה, ואני אגיד לכם למה, כי הם לא רוצים לקבור את עצמם. גם להם יש אחריות מסוימת אבל שלא תבינו לא נכון, אם הם יקבלו 100 אלף שיחות טלפון מהתומכים של טראמפ".

כמו אצלנו זה עובד. אם בסוף יתברר שהניצחון באריזונה הוא אחד הדברים שיגרום לביידן להיות נשיא, נניח הוא לא ייקח את פנסילבניה, אז זאת בעצם נקמתו של ג'ון מקיין מתוך הקבר. אם יש רגע אחד שבו חשבתי שטראמפ הוא חלאת המין האנושי זה כשהוא התחיל להתעלל במקיין גיבור המלחמה הגוסס ואמרתי איזה מן אדם האיש הזה, ועכשיו אלמנתו עובדת במדינה שלו באריזונה כמו משוגעת ואומרים שהיא הביאה לו שם את הניצחון.

מתי נקבל את התוצאות?

גורמים רשמיים מזהירים כי ייתכן שהשנה ניאלץ להמתין ימים, או אפילו שבועות, עד קבלת התוצאות הרשמיות של הבחירות לנשיאות ארה"ב, בגלל הזינוק הצפוי בהצבעה באמצעות הדואר. 

כאמור, במדינות שונות ישנם כללים שונים העוסקים בשאלה מתי הקולות הללו ייספרו, וכיצד. המשמעות היא, שישנם הבדלים גדולים בין המועדים בהם יתפרסמו התוצאות הסופיות. במדינות מסוימות, הדבר עלול לקחת שבועות.

הפעם האחרונה בה התוצאה הייתה לא ברורה כעבור מספר שעות אירעה במערכת הבחירות בשנת 2000, כאשר המנצח - ג'ורג' בוש - לא הוכתר כמנצח, עד שבית המשפט העליון פסק בנושא כעבור חודש.

בינתיים, התקשורת האמריקאית מציגה תחזיות אודות זהות הזוכה בכל אחת מהמדינות. צוותים הכוללים מומחי בחירות וסטטיסטיקאים מנתחים מידע רב הכולל בין היתר נתוני סקרים, ראיונות בקלפיות ושיחות טלפון עם מי שבחרו להצביע בהצבעה המוקדמת. כמו כן, הם מסתמכים גם על מספר הקולות שנספרו בפועל.

כאשר מדובר במדינה המזוהה עם אחת המפלגות, ההערכות בנושא התוצאות מתפרסמות לעתים עם סיום ההצבעה, בהתבסס על סקרים שונים. במקרים מסוימים, יתבצע שימוש בנתונים הללו בספירה בפועל.