ד''ר אלי קוק, מומחה להיסטוריה של ארצות הברית, שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב בתוכניתה ב-103FM והסביר מי לדעתו יסיים את המירוץ לנשיאות כשידו על העליונה: " ביידן יהיה הנשיא, אך בסנאט ישאר רוב רפובליקאי, ארצות הברית תישאר תקועה". קוק דיבר בנוסף על נאומו של טראמפ, בו טען לזיופים, ואמר כי "הטקטיקה הזו הייתה ידועה כבר חצי שנה מראש".

"אני חושב שאנחנו בדרך לניצחון של ביידן".

הנשיא דונלד טראמפ טוען להונאה בבחירות. צילום: רויטרס

תסביר לי קודם כל למה כי תיכף אשאל אותך אם היה דבר כזה נשיא שאמר רימו אותי אכלו לי שתו לי אני הולך לביהמ"ש העליון. למה אתה חושב שביידן בדרך לניצחון? זה מסובך.

"כי המספרים משתנים מאוד עכשיו, הדואר נכנס והוא כבר הוביל בויסקונסין ובמישיגן וכרגע אם הערבונות האלה נשארים ואין סיבה שהם לא ישארו כי כל מה שנשאר זה הצבעות בדואר אז הוא לא צריך את ג'ורג'יה וצפון קרוליינה ויש לו 270, והאמת היא פנסילבניה כשמסתכלים על זה חושבים שזה בחיים לא יתפוס אותו אבל גם אני מסתכל באתרים של מומחים שאומרים שעד עכשיו בדואר ביידן לוקח 78% מהקולות דואר ולכן גם בפנסילבניה יש הרבה מאוד אנשים שחושבים שזה יילך".

ג'ו ביידן (צילום: Tasos Katopodis/Getty Images)
ג'ו ביידן (צילום: Tasos Katopodis/Getty Images)

זה פער הרבה יותר גדול, זה קשה

"כן אבל עדיין זה נראה גדול אך זה המצב כרגע. מקום שמרגישים את זה עכשיו זה בשוק ההימורים, אם הייתי מדבר איתך ב-8-9 בבוקר בשעון ישראל זה היה נראה שטראמפ לוקח, לעומת זאת זה התהפך לגמרי, עכשיו יש יותר מ־70%-60% סיכוי לביידן. גם האנשים המומחים שמסתכלים ונוברים בכל המספרים מרגישים שיש שינוי, כמובן שלא נדע סופית היום או אפילו מחר או מחרתיים, זה ייקח זמן".

בוא נדבר על התקדים הזה אם היה כזה, שנשיא בא ואומר אכלו לי שתו לי כמו שאמרתי קודם, רימו את בוחריי, אני ניצחתי, זה גן ילדים או מה? מה הולך פה?

"זה הרבה יותר מפחיד מגן ילדים, ברגע שראיתי את הנאום של טראמפ הדבר הראשון שחשבתי זה שהוא הולך להפסיד, כי מה שאני ראיתי על הבמה זה אדם שהבין שהוא לא הולך לנצח לפי חוקי המשחק, הוא לא הולך לקבל הכי הרבה קולות ולכן הוא נואש וחייב עכשיו להתחיל לנסות לבטל קולות, אנו יודעים שזו הטקטיקה שלו כבר חצי שנה והוא מכין את הקרקע למהלך הזה ואין לזה אח ורע בהיסטוריה של ארה"ב, זה ביזיון ואני שמח לשמוע שבארה"ב ערוץ NBC ניתק חלק מנאומו כי הם הבינו שהוא פשוט משקר, הקולות האלה שמחכים להם עכשיו הם כשרים לחלוטין, העניין עם הדואר הוא לא חדש, אנחנו כבר שנים עם הצבעות בדואר. מצד שני החשש הגדול שי ושל אחרים, שלמרות שהקולות כשרים בתי המשפט בארה"ב נמצאים בעיקר בידיים של שופטים רפובליקניים. אני מאוד רוצה להאמין שגם אם מדובר בשופט רפובליקני כלומר שמרן הוא יעשה את הדבר הנכון, אך אנו יודעים שבביהמ"ש העליון כרגע יש שלושה מינויים ימניים קיצוניים של טראמפ ולכן צריך לחכות".


זה נכון, זה שש שלוש אך לכל מדינה יש את בית המשפט המקומי שלה, כלומר היא קובעת לעצמה ואז זה מגיע לביהמ"ש והוא יכול להגיד תחזרו חזרה למדינה, זה טיפה מסובך.

"חד משמעית אבל צריך להגיד שגם השופטים ברמות היותר נמוכות, הרבה מהם בגלל שלטראמפ ולרפובליקנים יש שליטה בסנאט לא מעט שנים, אז טראמפ לא רק מינה שופטים לביהמ"ש"

אלא להערכות היותר נמוכות. בואו ננסה לעשות התאמות לגבי הכלכלות. עד כמה ההבדל הוא באמת מהותי מבחינת טראמפ או ביידן, כשטראמפ בסוף דואג לעשירים כי הוא מקטין את המיסוי לאנשי העסקים העשירים, הוא עובד לטובתם כי הוא חושב על עצמו בסוף.

"העניין של הכלכלה מאוד מורכב עכשיו. אתן לך דוגמה. ראינו היום בבוקר שטראמפ ניצח בפלורידה בפערים מאוד גדולים, זה היה ניצחון מאוד מפתיע אבל היה גם משאל שם ושאלו האם אתם רוצים שכר מינימום של 15 דולר. שמי שלא יודע העניין הזה של שכר מינימום של 15 דולר הוא רעיון של ברני סנדרס ו-61% מהאנשים הצביעו לזה. כלומר מצביעי טראמפ הצביעו למדיניות של סנדרס שזה הסמן השמאלי של החברה האמריקנית. כללומר בסופו של דבר כרגע מאוד קשה להבחין בדעות הכלכליות בין הדמוקרטיים לרפובליקנים, המפלגה הדמוקרטית מצייטרת גם היא בהרבה מובנים למפלגה שעוזרת בעיקר לעשירים, ג'ו ביידן הוא לא איזה אם שרץ על מצע של שינוי גדול".

זה קצת עוד מאותו דבר רק בן אדם הרבה יותר מיושב ולא קפריזי

"בדיוק. לכן בסופו של דבר, הדבר היחיד שאני יכול להגיד לך זה שלי זה מרגיש שאנשים מקבלים החלטות למי להצביע על כל מיני שיקולים אבל הם מרגישים ששני המועמדים האלה לא הולכים לספק את הסחורה".

יש את העניין של בעיות האקלים והבריאות, שהם דברים משמעותיים שאני מניחה שביידן יילך לכיוונם אם וכאשר, בעוד טראמפ מבזה את הסיפור, אין בעיות אקלים, לא חושב שזה קיים.

"לצערי הרבה סיפור האקלים הוא כזה שמעמד הפועלים פחות מתחבר אליו, הוא קודם כל רוצה עבודה ולא להיות מובטל והוא חושש שכל המעבר הזה לאנרגיה ירוקה עלול לעלות לו בעבודות בתחום הנפט והגז ואנחנו רואים את זה במקומות כמו פנסילבניה שאנשים הלכו והצביעו לטראמפ. זה אתגר בכל העולם, יש לנו בעיה ולכן הפתרון היחידי לבעיות כאלה הוא שצריך פרויקטים של אנרגיה ירוקה שגם יעסיקו אנשים, כי במדינות דמוקרטיות אנשים לא יצביעו לסכן ואנחנו במירוץ נגד הזמן פה אבל פשוט אף אחד לא יעשה זאת אם הוא חושש שיאבד את מקום עבודתו. דבר אחרון לגבי ביטוח הבריאות, גם פה אני חושב שביידן לא רץ על מצע של רפואה לכולם, יש עדיין 50 אלף אמריקניים שאין להם ביטוח בריאות, זה נכון שעוד אנשים כן הצביעו לג'ו ביידן בבחירות האלה כי הם חוששים שהרפובליקנים ייקחו להם את ביטוח הבריאות, דווקא זה אני חושב קלף שכן השפיע מאוד על הבחירות האלה והוא קלף מנצח לביידן אולי זה אפילו בשילוב של הקורונה ייתן לו את הפוש, ובטח אם ביידן והדמוקרטיים לא לוקחים את הסנאט לא מצפים לשינוי משמעותי. זה יהיה מאוד קשה".

כי גם אם טראמפ נשאר ויש לו סנאט וקונגרס לעומתיים זאת בעיה גדולה.

"כרגע נראה שההפך קורה, שביידן יהיה הנשיא אבל יהיה לו סנאט רפובליקני וראינו את הסרט הזה כבר הרבה פעמים עם אובמה בשש השנים האחרונות שלו, אז זה אומר שביידן לא יצליח להעביר שום חוק ולתקן את הבעיות של ביהמ"ש, ארה"ב תמשיך להיות קצת תקועה".