שי בזק, מי שהיה בעברו קונסול ישראל בארצות הברית, שוחח היום (חמישי) עם ליאת רון ב-103FM על האירועים הדרמטיים בבחירות בארצות הברית. "כבר לפני שלושה חודשים טראמפ אמר, או שהוא ינצח או שמזייפים את הקולות", אמר בזק. עוד הוסיף כי "לביידן יש יותר דרכים לנצח מאשר לטראמפ במצב הנוכחי".

ליאת רון: ערב טוב לשי בזק, קונסול ישראל בפלורידה, פורטו ריקו ובוסטון לשעבר. מערכת הבחירות האמריקאית תופסת זווית מטרידה, זו אולי הפעם הראשונה שהמועמד לנשיאות מאשים את המועמד המתחרה ואת סופרי הקולות בזיוף – עוד טרם נגמרו להיספר הקולות.
שי בזק: "זה נכון וזה מוזר מאוד. אני רוצה להזכיר שטראמפ כבר התריע על הזיופים האלה עוד בטרם הם קרו, אף אחד לא ראה שיש זיוף, או אמר שיש לו הוכחות לזיופים. כבר לפני 3 חודשים טראמפ אמר, או שהוא ינצח או שמזייפים את הקולות".

הנאום של ג'ו ביידן. צילום: רויטרס

רון: וכדי להיות בטוח בזה הוא גם מינה שופטת נוספת לבית המשפט העליון מהר מאוד.
בזק: "היה ברור לכולם שהבחירות יהיו צמודות, ושאם נגיע למצב כמו מה שקרה בשנת 2000 בין אל גור לג'ורג' בוש, ומערכת הבחירות תגיע לביהמ"ש העליון, אז כדאי שיהיה לטראמפ רוב בבית המשפט, אבל אני מתקשה לראות שופטים בביהמ"ש העליון – גם אם הם רפובליקנים – שמכריעים על תוצאות הבחירות של העם באופן מפלגתי. זה לא נעשה".

רון: אני רוצה להחזיר אותך למה שקרה ב-7 בנובמבר 2000, בהתמודדות בין אל גור, שהיה הסגן של קלינטון, לבין ג'ורג' בוש ג'וניור. באותה מערכת בחירות, הדברים הגיעו לביהמ"ש העליון כאשר הקרב היה מאוד צמוד. מה ההבדל בעצם?
בזק: "יש כמה הבדלים. כמובן, כחודש עד לפני הבחירות אני הייתי אז הקונסול הכללי במיאמי, וקתרין האריס שהייתה מזכירת המדינה באותו זמן והכריעה בנושא הזה הייתה חברה טובה, שוחחנו על זה הרבה מאוד. ההבדל היה כך: קודם כל, הנשיא של אז, ביל קלינטון, סיים את תפקידו. ההתמודדות לא הייתה בין נשיא מכהן לנשיא שבא להחליף אותו, אלא בין סגן הנשיא גור, לבין מועמד חדש".

רון: ומה ההבדל בעצם? שלנשיא יש יותר כוח והשפעה?
בזק: "כן, כי כשנשיא נמצא באמצע הכהונה הוא משתמש בכל העוצמה שלו ומאשים את הצד השני בזיוף. יש לזה משמעות אדירה לעומת 2 מתמודדים חדשים שמתמודדים אחד נגד השני, מאשימים אחד את השני בזיוף, מבקשים ספירה חוזרת כי הפער נורא קטן, שולחים עורכי דין... זו פרקטיקה מקובלת בבחירות בכל מקום בעולם. כאשר יש פער קטן לא מוותרים בקלות, הולכים, בודקים, סופרים, יש בזה היגיון. אבל פה לא מדברים על פער קטן במדינה אחת מסוימת, טראמפ אומר שבמדינות בהן הפער הולך ומצטמצם לרעתו, יש זיופים. במקומות בהם הוא ניצח, אין זיוף".

רון: זה שקוף, לא? הוא לא חושב שכולם מטומטמים.
בזק: "העידן הזה הוא באמת עידן מוזר. נשיא ארה"ב עושה המון דברים טובים למען מדינת ישראל אבל הוא איש מוזר, אנחנו כבר מבינים את זה, וגם חבריו במפלגה הרפובליקנית וגם ברשת Fox News הימנית התנערו מהדברים שלו, ואמרו שהם מאוד אוהבים אותו ורוצים שימשיך להיות נשיא, אבל שאמריקה יותר חזקה מכל הדברים האלה והדמוקרטיה חשובה יותר".

רון: מצד אחד אנחנו רואים שהדמוקרטיה מאוד חשובה, ומצד שני אנחנו רואים כבר שאנשים יוצאים לרחובות בהפגנות שהולכות ומתרבות. הפחד הוא שיתחילו התקוממויות עם נשק ואלימות.
בזק: "זה מאוד מפחיד. בארה"ב מותר בהרבה מהמדינות לקנות נשק כמה שאתה רוצה. אנשים חוששים, חלקם רוצים לעשות מהומות, חלקם חוששים מהמהומות, רבים מחבריי במדינות מסוימות קנו נשק והסתגרו בבתים כי מפחדים שתתחיל מלחמת אזרחים. הקרע בארה"ב נמשך כבר עשרות שנים, כ-40-30 שנה, והוא הלך והחריף בשנים האחרונות, במהלך כהונת קלינטון, בוש ואובמה, ועכשיו זה הגיע לשיא עם הנשיאות של טראמפ. מה שארה"ב צריכה עכשיו זה שקט, כדי שתוכל לחזור למסלול של הידברות, כי בצורה כזאת האומה המפוארת הזו לא תוכל להמשיך להתקיים, וזה מאוד מפחיד".

רון: צריך לקחת בחשבון שאנחנו בתקופה מאוד בעייתית בעידן הקורונה, אנחנו בתקופה של חוסר ודאות בסיסית בגלל הנגיף, ועכשיו המצב הפוליטי מחמיר אותה עוד ועוד. איך זה יסתיים? לא צריך להיות גאון גדול כדי להגיד שמי שלוקח הוא ביידן.
בזק: "כן, ככה זה נראה. אי אפשר לדעת כמובן עד הרגע האחרון, אבל אנחנו רואים מאיפה הקולות מגיעים, הקולות שסופרים עדיין עכשיו, אנחנו מסתכלים על הפערים במדינות הספורות שנשארו. לביידן יש יותר דרכים לנצח מאשר לטראמפ. בנבדה ובאריזונה, היכן שנשארו מעט מאוד קולות לספור, הוא מוביל והפער מספיק לטובתו. אם 2 המדינות האלה נופלות לידיו, אז הוא הנשיא. במידה ואחת מהן לא, יש עדיין את ג'ורג'יה ופנסילבניה, בהן סופרים כעת את הקולות. בשתיהן יש יתרון לטראמפ, אבל הוא הולך ומצטמצם".

רון: בקיצור, ייקח עוד זמן עד שתהיה לנו תוצאה. תהא אשר תהא, טראמפ יגיע לבית המשפט העליון והוא לא יוותר בקלות.
בזק: "לא בטוח שיקבלו את הטענה שלו, אבל בכל מקרה כל זה צריך להסתיים עד ה-20 בינואר, זה הנוהג האמריקאי".