זה לקח 56 שנה, אבל ג'ו ביידן הגשים את החלום שלו. בגיל 78 הוא עמד במילה שנתן לאשתו, ונבחר להיות נשיא ארצות הברית. ביידן שגבר בבחירות על הנשיא המכהן דונלד טראמפ, יהיה עם השבעתו ב-20 בינואר 2021, הנשיא המבוגר ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית, ולראשונה מאז ג'ורג' בוש האב, בבית הלבן יגור מישהו שהוא בשר מבשרו של הממסד הפוליטי האמריקאי.

מגיש CNN פרץ בבכי בעקבות זכייתו של ביידן

ג'וזף רובינט ביידן נולד ב--1942 בפנסילבניה. כשהיה בן 11 עברה משפחתו למדינת דלאוור, שם חי הנשיא הנבחר עד היום. ביידן הוא בעל תואר ראשון בהיסטוריה ומדע המדינה מאוניברסיטת דלאוור ותואר שני במשפטים מאוניברסיטת סירקיוז. 

ב-1966 הוא נישא לאשתו הראשונה ניליה האנטר (ההיא מההבטחה). לבני הזוג נולדו שלושה ילדים: בו, שמת לפני חמש שנים מסרטן, רוברט האנטר ונעמי. בבחירות 1972 נבחר ביידן לראשונה לסנאט של ארצות הברית, מטעם מדינת דלאוור. שבועות ספורים לאחר מכן הוא חווה אסון משפחתי: אשתו ניליה ובתם נעמי בת השנה נהרגו בתאונת דרכים כשהמכונית בה נסעו נפגעה מטרקטור. שני הבנים, בו ורוברט, גם כן היו ברכב ונפצעו באורח בינוני. 

בתחילת 1973, כשהיה בן 30 בלבד, הושבע ביידן לסנאטור, ולא יצא ממנו במשך 35 שנים, עד שנבחר לסגן נשיא ארצות הברית תחת ברק אובמה. הוא היה הסנאטור השישי הכי צעיר בהיסטוריה של ארצות הברית. ב-1975 פגש ביידן את ג'יל, מי שלימים תהיה אשתו השנייה, והם נישאו אחרי שנתיים. ב-1981 נולדה בתם אשלי. 

הדרך של ביידן לנשיאות החלה כבר בבחירות 1988. אז הוא התמודד בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, אולם הפסיד למייקל דוקאקיס, שלאחר מכן הפסיד לג'ורג' בוש האב בבחירות הכלליות. הוא התמודד פעם נוספת על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות - לפני בחירות 2008, אך לא הצליח להשאיר חותם. למזלו, ברק אובמה בחר בו להיות סגנו, וכך, אולי, סלל לו את הדרך להתמודדות בבחירות השנה.

ברק אובמה וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ברק אובמה וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

ידיד גדול של ישראל, למרות הקשיים בתקופת אובמה

ביידן נחשב לאחד הידידים הגדולים של ישראל בקונגרס האמריקאי, למרות היות בכיר בממשל אובמה, שלו היו מחלוקות רבות עם ממשלת ישראל והעומד בראשה, בנימין נתניהו. ביידן החרים את נאומו של נתניהו בפני חברי הקונגרס, ב-2012, בו יצא נגד הסכם הגרעין עם איראן. הוא גם היה חלק מהממשל שבפעם הראשונה לא הטיל וטו במועצת הביטחון על החלטה אנטי ישראלית. מנגד, ממשל אובמה היה זה שהעניק לישראל את חבילת הסיוע הביטחוני הנדיבה ביותר אי פעם.

לגבי פעולותיו העתידיות כנשיא, סביר להניח שהוא לא יתמוך סיפוח יהודה ושומרון לישראל כפי שעשה קודמו, והוא הצהיר פעמים רבות כי הוא מתנגד לבנייה ישראלית שם. בבחירות 2008 אמר לקהל יהודי בפלורידה כי "ככל שאמריקה חזקה יותר - כך ישראל בטוחה יותר".

באפריל השנה הצהיר ביידן כי לא יהפוך את החלטת הנשיא טראמפ להעביר את שגרירות ארצות הברית לירושלים. הוא אמנם מתח ביקורת על האופן בו ביצע טראמפ את המהלך, אך הכריז כי לא יבטל את ההחלטה: "המהלך לא היה צריך להתבצע כפי שהתבצע, הוא היה צריך להיות חלק מעסקה גדולה יותר במסגרת תהליך השלום. אבל מכיוון שהוא נעשה, לא אחזיר את השגרירות לתל אביב". עוד אמר ביידן כי הוא מתכוון לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים, בתקווה להתנעה מחודשת של תהליך שלום על בסיס שתי מדינות לשני עמים.

במהלך הבחירות נקשרו בשמו של ביידן שתי שערוריות: הוא הואשם בתקיפה מינית על ידי אישה בשם טארה ריד, שהייתה עוזרת בלשכתו בשנות ה-90. לדבריה, הוא הצמיד אותה לקיר והחדיר את אצבעותיו אליה בגבעת הקפיטול. הנשיא הנבחר הכחיש את הטענות וריד הגישה תלונה במשטרה. הפרשה השנייה שנקשרה בשמו של ביידן הייתה בגלל בנו, האנטר, שהסתבך בפרשת שחיתות באוקראינה כלוביסט של חברה אמריקאית.