האופי החריג, יוצא הדופן, הבלתי רשמי, של פרסום תוצאות הבחירות לנשיאות יתעדו וינציחו את נצחונו של ג'ו ביידן כאירוע היסטורי משמעותי, מעורר תקווה וצפיות. סירובו העיקש של הנשיא דונלד טראמפ להכיר בתוצאות  והכרזתו  הסהרורית "ניצחתי בפער גדול", אישרו, איששו ועיגנו בקורות ארה'"ב כאמת בלתי מעורערת כל מילת ביקורת, כל ביטוי של גנאי, כל גילוי של לעג שנאמרו, נכתבו, שודרו נגד טראמפ בארבע שנות כהונתו כנשיא. לא זכור בתולדות ארה'"ב נשיא שהפך את סיום כהונתו לאירוע שכל כך חיזק ותיעד את עובדת אי התאמתו מלכתחילה לתפקיד. דונלד טראמפ הובס וסולק. הטראמפיזם עדיין חי, קיים ובועט, לפחות בציוצי הטוויטר של טראמפ.

דקה אחר דקה - מליל הבחירות ועד ההכרזה: הבחירות הדרמטיות של ארה"ב

ההיסטוריה הפוליטית האמריקאית רשמה עוד מאורע חסר תקדים. קמלה האריס תהיה האישה הראשונה בתולדות ארה'"ב שתכהן בפועל בתפקיד סגן הנשיא. האריס לא לבנה, מה שמוסיף לניחוח ההיסטורי של נוכחותה בצמרת הממשל האמריקאי. עוד עובדה חריגה - ג'ו ביידן הוא המועמד לנשיאות הראשון ברבע המאה שגבר והביס נשיא מכהן ועשה זאת בגיל 78. בנוסף לכך, אף מועמד לנשיאות בתולדות ארה"ב לא קיבל 75 מיליון קולות. לא היה דבר כזה.

הנאום של ג'ו ביידן. צילום: רויטרס

לג'וזף רובינט ביידן ג'וניור מצפה עבודה רבה, קשה ומפרכת. וזאת לשון המעטה פרועה. המילים הראשונות שהוסיף  להכרזה על נצחונו היו "אהיה נשיא של כל האמריקאים". כפוליטיקאי ותיק, עם קריירה ציבורית שנמשכת כיובל שנים, כסנטור וכסגן נשיא לשעבר. ג'ו ביידן מודע היטב, ומותר להניח שהוא חרד ומבועת, מהפילוג, מהשסע ומגילויי השנאה וההסתה באוכלוסיה, שנוצרו, ניזונו והתעצמו בארבע שנות כהונתו של דונלד טראמפ. האמת היא, שביידן לא יכול, לפחות לא בתחילת כהונתו, לעשות משהו משמעותי, מיידי לקדם איחוי וחיבור הקרעים בין חלקי ומגזרי האוכלוסייה. 

על הכוונת של ביידן: בלימת משבר הקורונה בארה"ב
ג'ו ביידן הוא טיפוס מפויס, אדיב, מסביר פנים. הוא באמת ובתמים ינהג ויתנהג כנשיא של כל האמריקאים. אבל זה יקח זמן עד שיראו תוצאות בשטח. היעד העליון, המטרה המרכזית והשליחות החשובה של ג'ו ביידן כנשיא יהיו תכנון, יוזמות, צעדים ראשונים במטרה לבלום, לפחות לעצור את ההתפשטות המחודשת של נגיף הקורונה.

שלא כמו דונלד טראמפ, מהרגע הראשון של התפרצות המגיפה, ג'ו ביידן התייחס ברצינות, הגיב בחומרה והזהיר מפני אופייה הקטלני והקטסטרופלי של מגיפת הקורונה.כבכיר במפלגה הדמוקרטית, ג'ו ביידן רגיש לסבלם של קשיי יום וקרוב לוודאי שיפעל וישתדל ליישם ולקדם אמצעים ודרכים להקלת מצבם הכלכלי הקשה של האמריקאים שנפגעו פיננסית וכלכלית ממגיפת הקורונה.

בתחום מדיניות החוץ, אין לצפות לשום שינוי מעשי גורף ובוודאי לא מיידי בנושאים, כמו איראן, המזרח התיכון, סין, רוסיה. ג'ו ביידן יקיף עצמו ביועצים ומומחים, יקשיב ויציית לעצותיהם ולהנחיותיהם. כל הפרשנויות, הערכות והחששות שבאות לידי ביטוי באמצעי התקשורת בישראל, לפיהן צפוי שינוי לא חיובי ואפילו חששות ממדיניות הבית הלבן של ביידן כלפי ישראל, הן חסרות בסיס. בהתחשב ביחס האוהד כלפי ישראל, תמיכה באינטרסים של ישראל, יחסי קירבה וידידות ליהודים בארה'"ב שג'ו ביידן הפגין, הוא הוכיח בעקביות ובנאמנות, שאין שום סיבה בעולם לחשוש או להיות מסופק כמלוא הנימה משינוי לא נעים במדיניותו כלפי ישראל כנשיא.