מיליוני אמריקאים צפויים לאבד את קצבאות האבטלה שלהם, וזאת לנוכח סירובו של הנשיא היוצא דונלד טראמפ לחתום על חבילת הסיוע להקלת המצוקה הכלכלית שנגרמה בשל מגיפת הקורונה, אשר אושרה בקונגרס בשבוע שעבר.

הנשיא דונלד טראמפ טוען להונאה בבחירות. צילום: רויטרס

טראמפ דורש את הגדלת סכום התשלום הישיר שיועבר לאזרחים, אולם ההערכות במערכת הפוליטית היא שהתנהלותו נועדה לנקום ברפובליקנים שלא מסייעים לו להילחם בתוצאות הבחירות. ביום שני שעבר אישרו שני בתי הקונגרס, אחרי חודשים של מבוי סתום במגעים בין הרפובליקנים לבין הדמוקרטים, את הצעת החוק בשווי 2.3 טריליון דולר שכוללת את מימון הממשל הפדרלי לצד תוכנית בשווי 900 מיליארד דולר שנועדה לסייע לתושבים ולעסקים להתמודד עם השפעות המגיפה.

חבילת הסיוע כוללת הארכה של שתי תוכניות סיוע למובטלים עד אמצע מרץ בנוסף לתוספת של 300 דולר למובטלים בכל שבוע. כמו כן, הוחלט על תשלום של 600 דולר לכל מבוגר ולכל ילד ועל תוכנית סיוע של 284 מיליארד דולר לעסקים קטנים, כדי שיוכלו לבקש הלוואה שנייה. החבילה גם כוללת הארכת ההגנה מפני פינוי של משלמי שכירות מהדירות ושמירה על ההטבות של תלושי מזון.

מיד לאחר האישור, נשלחה חבילת המימון לחתימתו של טראמפ כדי שאפשר יהיה ליישם אותה. אולם הוא סירב ויצא בחריפות נגד הצעת החוק, שלטענתו כוללת בזבוזים רבים. הוא גם דרש שוב ושוב כי סכום התשלום למשפחות יועלה מ־600 דולר ל־2,000 דולר. יו"ר בית הנבחרים הדמוקרטית, ננסי פלוסי, הביעה תמיכה בהעלאת הסכום, אולם הנהגת הרפובליקנים חסמה את המהלך בטענה שלא התייעצו עמם.

בשל סירובו של טראמפ לחתום על הצעת החוק עד יום שבת בלילה, יאבדו יותר מ־12 מיליון אמריקאים את קצבאות האבטלה שלהם, כאשר מחר צפויה להתחיל גם השבתה חלקית של הממשל הפדרלי. גם אם יאשר הנשיא היוצא, שעדיין מבלה באחוזתו בפלורידה ובמשחקי גולף, את החבילה, צפויים לעבור שבועות ארוכים לפני שיחודשו התשלומים.

במערכת הפוליטית האשימו את טראמפ כי הוא היה עסוק בטענות הסרק שלו על זיופים בבחירות במקום להיות מעורב בשיחות בגבעת הקפיטול. כמו כן, עלתה ההערכה כי טראמפ מבקש לנקום בבכירי הרפובליקנים בסנאט, ובראשם מיטש מקונל, שלא מוכנים לבטל את הצבעת חבר האלקטורים שהעניק את הניצחון לג'ו ביידן.