משפט ההדחה בסנאט של דונלד טראמפ עשוי לכלול צילומי וידיאו ועדי תביעה במטרה להוכיח שהנשיא היוצא היה אחראי להסתערות הקטלנית של תומכיו על גבעת הקפיטול בשבוע שעבר.

זמן קצר לאחר שבית הנבחרים אישר ברוב של 232 תומכים, ובהם עשרה רפובליקנים, מול 197 מתנגדים רפובליקנים, את הדחתו של טראמפ בגין "הסתה להמרדה", חתמה היו"ר ננסי פלוסי על מסמך ההדחה לקראת המשפט בסנאט. "בדרך דומפלגתית בית הנבחרים הראה שאף אחד לא מעל החוק, אפילו לא הנשיא", הצהירה.

עם זאת, בשל החלטתו של מנהיג הרוב הרפובליקני היוצא, מיץ' מקונל, ההליכים בבית העליון של הקונגרס לא יחלו לפני שטראמפ יעזוב בפועל את הבית הלבן וג'ו ביידן יושבע לנשיא, ביום רביעי הבא. כדי להרשיע את טראמפ יצטרכו 17 רפובליקנים להצטרף ל50 הדמוקרטים, ואם מקונל יתמוך בהדחה, הוא צפוי לסחוף אחריו את הרוב הדרוש.

חברת הקונגרס הדמוקרטית, דיאנה דה גטי, החברה בצוות התביעה מטעם בית הנבחרים, סיפרה אתמול כי הם צפויים להציג בפני הסנאטורים צילומים שיחזקו את ההאשמות נגד טראמפ. כמו כן, הם עשויים לזמן עדים, ובהם מזכיר מדינת ג'ורג'יה בראד רפנסברגר, שיתבקש לתאר את השיחה שבה טראמפ ביקש ממנו לשנות את תוצאות הבחירות. זאת בניגוד למשפט ההדחה הקודם בשנה שעברה, שבו לא הופיעו עדים ולא הוצגו מסמכים בשל ההתנגדות הרפובליקנית.

דהגטי הדגישה כי הרשעה במשפט תוכל לסייע למנוע מטראמפ את האפשרות להתמודד בעתיד למשרה ציבורית כלשהי. "הם יכולים למנוע ממנו את כל ההנאה מהמעמד של נשיא לשעבר, ונראה לי שלנוכח החומרה שבה הוא פעל, הם צריכים לנקוט צעד כזה", אמרה. טראמפ עצמו לא התייחס לעצם היותו הנשיא הראשון שמודח פעמיים, אולם זמן קצר לאחר ההצבעה בבית הנבחרים פרסם הבית הלבן נאום מוקלט שלו, שבו הוא קורא להימנע מאלימות, בלי להביע צער על אמירותיו הקודמות. "אף תומך אמיתי שלי לא יכול לתמוך באלימות פוליטית", אמר. "אני מבקש מכל מי שמאמינים בסדר היום שלנו לחשוב על הדרכים להקל את המתיחויות, להרגיע את הרגשות ולקדם שלום במדינה".

עם זאת, רשת CNN ציטטה גורמים שסיפרו כי טראמפ נאלץ לצלם את המסר המרגיע רק לאחר לחץ של יועציו ושל בכירים בשירות החשאי, שהזהירו מפני ההתרעות כי תומכים של טראמפ מתכוונים לבצע התקפות אלימות במהלך השבעתו של ביידן.

בתוך כך, לצד ההיערכות הביטחונית חסרת התקדים, נשלמות ההכנות לאירוע החגיגי עצמו. אתמול הודיעה הוועדה המארגנת כי הזמרת ג'ניפר לופז תבצע את המופע המוזיקלי המרכזי, בעוד שליידי גאגא תשיר את ההמנון. הבמאי והשחקן זוכה האוסקר, טום הנקס, ינחה את המופע הטלוויזיוני "חוגגים את אמריקה" ביום ההשבעה, בהשתתפות אומנים מובילים ובהם ג'סטין טימברלייק, ג'ון בון ג'ובי ודמי לובאטו.