יותר מתשעה חודשים אחרי מותו של ג'ורג' פלויד במהלך ניסיון מעצר, נפתח אתמול במיניאפוליס משפטו של השוטר דרק שאובין, שמואשם ברצח של הגבר האפרו־אמריקאי.

שאובין ושוטרים נוספים הגיעו לעצור את פלויד (46) ב־25 במאי אחרי שעובד בחנות נוחות טען כי הוא שילם בכסף מזויף. צילומים מהזירה הראו את שאובין מצמיד את פלויד לקרקע כשברכו על הצוואר של פלויד, שקרא שוב ושוב "אני לא יכול לנשום". לאחר זמן קצר פלויד מת בבית החולים ובעקבות זאת פרצו הפגנות סוערות ברחבי ארה"ב, כולל עימותים אלימים ליד הבית הלבן.

דרק שאובין, השוטר המואשם ברצח של ג'ורג' פלויד (צילום: רויטרס)
דרק שאובין, השוטר המואשם ברצח של ג'ורג' פלויד (צילום: רויטרס)


ארבעה ימים לאחר האירוע שאובין נעצר. הוא הואשם בעבירת רצח מדרגה שלישית, ששונתה לרצח מדרגה שנייה, ובהריגה מדרגה שנייה. עם זאת, ביום שישי קבע בית משפט לערעורים כי יש להשיב את האישום של רצח מדרגה שלישית, אולם השופט פיטר קייהיל, שמנהל את המשפט, עדיין לא הכריע בסוגיה. שלושת השוטרים האחרים שהיו בזירה יועמדו לדין בקיץ הקרוב על סיוע לעבירות של שאובין.

במהלך הדיונים צפויה התביעה להתמקד בסרטון החניקה, ולטעון כי שאובין רצח את פלויד מאחר שהמשיך להצמיד אותו לקרקע גם לאחר שפלויד השתתק. מנגד, ההגנה תנסה לטעון כי האירוע היה מורכב יותר מכפי שתועד בסרטון, וכי מותו של פלויד נגרם בשל בעיות בריאות ושימוש בסמים. הרשויות כבר נערכות לאפשרות שהמשפט, ובמיוחד זיכוי אפשרי, יעוררו מהומות, והמשמר הלאומי צפוי להתפרס בעיר.