הבחירות בהולנד יצאו אתמול לדרך ויימשכו עד מחר – כחלק מהרצון למנוע התקהלויות בקלפיות בשל מגיפת הקורונה. על פי ההערכות, ראש הממשלה מארק רוטה צפוי להיבחר לכהונה רביעית – למרות השערורייה סביב תשלומי קצבאות לילדים והמחאות נגד הגבלות הקורונה.

הבחירות היו אמורות להתקיים רק מחר, אולם בשל העלייה המחודשת בתחלואה ובמטרה לצמצם התקהלויות, הוחלט כי ההצבעה תתפרס על פני שלושה ימים, עד מחר בתשע בערב. כ־13 מיליון אזרחים יכולים להשתתף בבחירות, וכל האזרחים בני 70 ומעלה קיבלו מעטפות הצבעה לבתיהם, כדי שיוכלו לשלוח אותן בדואר ולהימנע מהגעה לקלפיות.

הסקרים האחרונים הראו כי מפלגת העם לחירות ולדמוקרטיה של רוטה צפויה לסיים ראשונה עם קרוב לרבע מהקולות, ולקבל 36 עד 40 מתוך 150 מושבי הפרלמנט. זאת לעומת 33 מושבים שקיבלה בבחירות לפני ארבע שנים.

רוטה אמור להיבחר מחדש, אף שלפני חודשיים הוא הודיע על התפטרות הממשלה אחרי שהתברר כי אלפי הורים, בעיקר מקהילות אתניות, הואשמו על ידי רשויות המס במרמה סביב קצבאות הילדים.

גם העוצר הלילי וסגירת המסעדות והעסקים הבלתי חיוניים עדיין מעוררים מחאה, ורק שלשום פיזרה המשטרה כ־2,000 מפגינים בהאג. ההערכות הן כי המצביעים לא מעוניינים כעת בשינוי דרמטי בממשלה, במיוחד לנוכח המשבר.

מפלגת החירות מהימין הקיצוני של חירט וילדרס, שידועה בעמדותיה נגד ההגירה ונגד האסלאם, צפויה להישאר המפלגה השנייה בגודלה עם כ־20 מושבים. רוטה הבהיר שאין בכוונתו לשתף את המפלגה הקיצונית בקואליציה שיקים, ואתמול כינה זאת וילדרס "צעד בלתי דמוקרטי". "המצביע הוא הבוס ולא רוטה", הוסיף וילדרס, וטען כי שלוש המפלגות הגדולות בתום הבחירות צריכות להקים את הממשלה הבאה.