אנה קוז'מינסקה, חסידת אומות העולם המבוגרת ביותר, שהצילה עם אמה יהודים בשואה, הלכה לעולמה בפולין בשבוע שעבר, חודשיים לפני שהייתה אמורה לציין את יום הולדתה ה־102. אתר האינטרנט "צדיקים פולנים" דיווח ביום שני כי קוז'מינסקה מתה ביום רביעי שעבר, כאשר פולין ציינה את "היום הלאומי לזכר פולנים שהצילו יהודים תחת הכיבוש הגרמני". "היא תישאר בזיכרון שלנו כאדם אצילי, אמיץ, צנוע באופן קיצוני ונחמד", נאמר בהודעה.

בסתיו 1942, בזמן הכיבוש הנאצי של פולין במלחמת העולם השנייה, הסתירו קוז'מינסקה ואמה החורגת, מריה, את הילד היהודי אברהם יבלונסקי (8), שהצליח להימלט מהגטו בצ'נסטוחובה בסיוע של משפחתו ושל חברים פולנים. השתיים סיפקו לילד זהות בדויה, וסיפרו כי הוא שוהה איתן באופן זמני מאחר שאביו נעלם ואמו אמורה להגיע. בזכות סיפור הכיסוי, התאפשר ליבלונסקי להסתובב בעיר בחופשיות, והוא גם שימש נער מזבח במנזר מקומי. "הקפנו אותו עם הגנה מכל הלב, נתנו לו דירה, כסף למחייה ולב, כדי שהילד לא ירגיש שנטשו אותו", סיפרה קוז'מינסקה.

יבלונסקי נותר עם קוז'מינסקה ואמה עד ינואר 1945 ולאחר מכן התאחד עם בני משפחתו ששרדו את השואה ועלה לישראל. 47 שנה לאחר שעזב את ביתה של קוז'מינסקה, הפתיע אותה יבלונסקי כאשר התייצב במקום עם זר של ורדים אדומים. בשנת 1991 קיבלו מריה ואנה קוז'מינסקה את תואר "חסידות אומות העולם" מיד ושם על הצלתם של יבלונסקי ושלושה יהודים נוספים. בשנת 2016 קיבלה קוז'מינסקה גם את אות מסדר לידתה מחדש של פולין. במאי אשתקד, כאשר ציינה קוז'מינסקה את יום הולדתה ה־101, היא קיבלה ברכות מהנשיא ראובן (רובי) ריבלין ומנשיא פולין אנדז'יי דודה.