אחרי שנמנע כמעט לחלוטין מהופעות פומביות מאז שיצא מהבית הלבן לפני כארבעה חודשים וחצי, נערך הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, לשוב לקדמת הבמה הפוליטית עם עצרות המוניות וכינוסים לגיוס תרומות. המטרה המוצהרת היא לסייע לרפובליקנים לבצע מהפך בגבעת הקפיטול בבחירות האמצע בשנה הבאה, אולם יש תמימות דעים שטראמפ מבקש גם להכין את השטח להתמודדות מחודשת שלו על הנשיאות בבחירות 2024.

הלילה נשא טראמפ את הנאום המרכזי בוועידת המפלגה הרפובליקנית בקרוליינה הצפונית ומיד פתח בתיאור "מצב האומה", כפי שהוא רואה אותו, כשהוא מאשים את הנשיא ג'ו ביידן ואת הדמוקרטים כי הם מדרדרים את ארה"ב.
 
"המדינה שלנו נהרסת מול עינינו", האשים. "הפשע משתולל, יחידות המשטרה נקרעות לגזרים ונלקח מהן המימון. אתם מאמינים לזה? זו פוליטיקה טובה, לקחת את הכסף מהמשטרה? זה רע למדינה שלנו. אמרתי מזמן שהם מרושעים, הם אלימים, במקרים רבים הם שונאים את המדינה שלנו".

טראמפ. דווקא עכשיו זה הזמן להגיד תודה (צילום: רויטרס)
טראמפ. דווקא עכשיו זה הזמן להגיד תודה (צילום: רויטרס)

"תראו את הגבול, הוא פתוח לרווחה. ההגירה הבלתי חוקית גואה לרמה שלא ראינו מעולם", המשיך טראמפ. "הסמים נכנסים פנימה. מחירי הדלק מזנקים. התעשיות שלנו נפגעות מהתקפות סייבר זרות. אין כבוד למדינה שלנו ולמנהיגים שלנו. והמנהיגים שלנו מתכופפים בפני סין. אמריקה מושפלת בזירה הבינלאומית".

טראמפ שב על טענותיו הבלתי מבוססות כי הוא ניצח בבחירות לנשיאות. "מה שקרה למדינה הזו בבחירות האחרונות היה מביש וכולם צחקו על זה ברחבי העולם", אמר. "כולנו יודעים מה קרה בבחירות ואסור לנו לאפשר לזה לקרות שוב", הוסיף טראמפ שציין כי הוא תומך במהלכים של המושלים הרפובליקנים להקשחת חוקי הבחירות. "הם ראו מה קרה באסון האחרון והם לא רוצים שזה יקרה שוב".

חלק נכבד מהנאום גם הוקדש למגפת הקורונה, כאשר טראמפ שוב לקח את הקרדיט על הפיתוח המהיר של החיסונים. הוא תקף את ד"ר אנתוני פאוצ'י ואמר כי "הוא מקדם מכירות נהדר, אבל לא רופא נהדר". "הוא אוהב טלוויזיה יותר מאשר הפוליטיקאים בחדר הזה והם אוהבים טלוויזיה", התריס. "הוא טעה כמעט בכל דבר והוא טעה לגבי ווהאן ועניין המעבדה".

בצל החקירות אם נגיף הקורונה הגיע ממעבדה בווהאן, טראמפ דרש שסין תשלם פיצויים למדינות העולם על המגפה. "הגיע הזמן שאמריקה והעולם ידרשו פיצויים ודין וחשבון מהמפלגה הקומוניסטית של סין", קרא. "סין חייבת לשלם, הם חייבים לשלם".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ואנת'וני בלינקן (צילום: רויטרס)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ואנת'וני בלינקן (צילום: רויטרס)

הנשיא לשעבר גם תקף את מדיניות החוץ של ביידן, כולל ביחס לישראל במהלך המבצע בעזה. "הוא מתח ביקורת על ישראל בעת שהמולדת היהודית הייתה תחת מתקפה של אלפי רקטות וטילים ששוגרו על ידי איראן", אמר. "זו הייתה בגידה בישראל כאשר מסתכלים על מה שקרה בקונגרס. עד לפני 10, 12, 15 שנה, כולם היו עם ישראל. היום, אני מניח שזה לא באופנה".

הוא גם טען שביידן כבר הסיר את הסנקציות על איראן והצהיר כי הוא היה מגיע עם טהרן להסכם בתוך שבוע בלבד. "זה היה יכול להיות הסכם נהדר", אמר. "עכשיו, הם מבקשים כסף. הנה אנחנו חוזרים לזה. זוכרים שהם קיבלו 150 מיליארד דולר ועוד 1.8 מיליארד דולר במזומן? כעת הם רוצים כסף. הם מעולם לא ביקשו ממני כסף. זה לא ייאמן, עצוב לראות".

טראמפ גם לא הסתיר את כעסו על החקירות הפליליות שמתנהלות כעת בניו יורק נגדו ונגד הארגון העסקי של משפחתו. "שקר אחרי שקר, חקירה מושחתת אחרי חקירה מושחתת", התריס טראמפ, שטען כי הדמוקרטים החליטו על החקירה בגלל הכישלונות להדיח אותו. "הם לא יפסיקו עד נובמבר 2024. הם לא יפסיקו".