הנציבות האירופית הציגה היום (רביעי) את "הגרין דיל", חבילה מקיפה של הצעות חוק למאבק בשינויי האקלים במטרה לסיים לחלוטין את פליטת הפחמן באיחוד האירופי עד אמצע המאה הנוכחית.

החבילה כוללת כתריסר הצעות לחוקים והנחיות, ובהן הצבת תג מחיר על פליטת פחמן, קביעת יעדי צמצום פליטה עבור כל מדינה חברה בהתאם לתמ"ג לנפש, שתילת שלושה מיליארד עצים ברחבי האיחוד עד סוף העשור, הפקת 40 אחוז מכלל האנרגיה של האיחוד ממקורות מתחדשים, איסור על מכירת מכוניות חדשות המונעות בדלק ובדיזל משנת 2035 והטלת מיסוי על דלק מטוסים.

על פי הנציבות, המטרה היא לצמצם את פליטת גזי החממה של מדינות האיחוד ב-55 אחוז עד שנת 2030, בהשוואה לרמה של 1990, כאשר בשנת 2050 לא תהיה כלל פליטה של גזים מזהמים. "הגרין דיל של האיחוד הוא מודל הצמיחה שלנו, מונע על ידי חדשנות, אנרגיה נקייה וכלכלה מעגלית", אמרה נשיאת הנציבות, אורסולה פון דר ליין, שציינה כי שליש מתקציב האיחוד יתמוך בפרויקטים ירוקים. "כעת אירופה היא היבשת הראשונה שמציגה מבנה מקיף לעמוד ביעדי האקלים שלנו".

ההצעות עדיין צריכות לזכות בתמיכת כל 27 המדינות החברות והפרלמנט האירופי והן צפויות לעורר התנגדות מצד המדינות במזרח היבשת שעדיין מסתמכות על פחם ומצד תעשיות שעלולות להיפגע כדוגמת ענף התעופה ויצרניות כלי הרכב.

למרות זאת, הנציב לענייני מדיניות האקלים, פרנס טימרמנס, הביע תקווה כי החבילה תזכה לתמיכה. "אנחנו מבקשים הרבה מהאזרחים שלנו ואנחנו נבקש הרבה מהתעשיות שלנו", אמר. "אבל אנחנו עושים את זה בשביל מטרה טובה. אנחנו עושים את זה כדי לתת לאנושות הזדמנות להילחם".