ועדת חקירה משפטית במלטה קבעה היום (חמישי) כי הממשלה נושאת באחריות להתנקשות בחייה של העיתונאית החוקרת, דפני קרואנה גליציה, לפני כארבע שנים מאחר שיצרה "אווירה של חסינות" עבור המעורבים בפרשה שהסעירה את האי ואת האיחוד האירופי.

קרואנה גליציה, בת 53 במותה, שפרסמה תחקירים רבים על שחיתות בדרגים הגבוהים של הממשל, נרצחה כאשר מטען חבלה התפוצץ במכוניתה, דקות אחרי שיצאה מביתה בצפון מלטה ב-16 באוקטובר 2017. הסערה סביב החיסול הביאה בסוף 2019 להתפטרותו של ראש הממשלה, ג'וזף מוסקט, שהיה אחד היעדים של התחקירים של קרואנה גליציה.

הוועדה - שבה היו חברים שופטת בית המשפט העליון אביגיל לופארו, השופט לשעבר מייקל מאליה, שופט בית המשפט העליון לשעבר ג'וזף סעיד פוליסינו - לא מצאה הוכחה כי הממשלה הייתה מעורבת באופן מעשי בהתנקשות, אולם יצרה מצב שבו כל מי שהיה מעוניין לסלק את העיתונאית הבולטת היה יכול להרגיש הוא לא ישלם מחיר כבד.

הדוח, שמתפרש על פני 437 עמודים, סימן במיוחד את ראש הממשלה לשעבר מוסקט על שאפשר "תרבות של חסינות", אולם הטיל אחריות כולל על כל הממשלה מאחר שהשרים לא עשו דבר. "המדינה צריכה לשאת באחריות להתנקשות", כתבו השופטים. "היא יצרה אווירה של חסינות, שנעה מדרגי המינהל הגבוהים ביותר בתוך הממשלה וזרועותיה התפשטו למוסדות אחרים, כמו המשטרה והרשויות הרגולטוריות, והובילו לקריסת שלטון החוק".

מוסקט עצמו מסר כי הוא מקבל את הממצאים על אף שיש לו "הסתייגויות משמעותיות". "אני מקווה שאחרים גם יקבלו את התוצאה של חקירות נוספות של חברים נוספים במערכת המשפט במקום להטיל עליהן ספקות חסרות בסיס", מסר מוסקט, שהוסיף כי "אני שילמתי את המחיר הפוליטי האולטימטיבי" על כך שלא מילא אחרי אחריותו.

ראש הממשלה הנוכחי, רוברט אבלה, התנצל על כשלי הממשלה והזמין את בני משפחתה של קרואנה גליציה לפגישה ואף לא פסל אפשרות לשלם פיצויים כחלק מתהליך הפיוס. "אני ראש הממשלה כעת ועליי להתנצל על ההתנהלות הלקויה של הממשלה", אמר. "הרצח היה פרק אפל בהיסטוריה של מלטה וזו תהיה בושה אם הלקחים לא יילמדו".

בעקבות הדוח, נערכו הערב הפגנות מול בניין הממשלה בדרישה שאבלה ידיח את השרים שנותרו מתקופת ממשלתו של מוסקט. "הקרב לא הסתיים", הכריז מנואל דליה, שעומד בראש הארגון הבלתי ממשלתי, רפובליקה. "המסקנות של היום מסמנות פרק נוסף במאבק שלנו לצדק".

בפברואר האחרון גזר בית המשפט במלטה עונש של 15 שנות מאסר על וינס מוסקט, אחד הנאשמים המרכזיים ברציחתה של קרואנה גליציה בשנת 2017 אחרי שהוא הודה באישומים נגדו על רכישת מטען החבלה, הטמנתו והפעלתו. שני נאשמים נוספים בעבירות דומות, האחים ג'ורג' אלפרד דגיורגיו, עדיין ממתינים למשפטם, וכך גם איש העסקים יורגן פנש, שבתביעה מעריכים כי הוא תכנן את ההתנקשות, אשר צפוי לעמוד לדין מעורבות ברצח.