גורמי ממשל אמריקאיים חשפו כי עשרות חיילים אמריקאים מיחידות עלית מוצבים בטייוואן לפחות שנה כדי לסייע באימונים של כוחות הצבא המקומיים, על רקע האיומים הגוברים מצד סין להשתלט מחדש על האי - כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל.

לפי הדיווח, קרוב ל-24 חיילים שעוסקים בפעולות מיוחדות ובמשימות תמיכה מאמנים יחידות קטנות של כוחות היבשה של צבא טייוואן, ובמקביל עובדים לוחמי נחתים אמריקאים עם הכוחות הימיים באימונים על כלי שיט קטנים.

בבית הלבן ובמשרד ההגנה סירבו להגיב על הדיווח, אולם הוול סטריט ג'ורנל ציין כי ההצבה היא "מאמץ קטן אך סמלי מצד ארה"ב להגביר את הביטחון של טייוואן בבניית יכולות ההגנה שלה נגד תוקפנות סינית אפשרית". "ההצבה היא סימן לדאגה בתוך הפנטגון לגבי היכולות הטקטיות של טייוואן לאור ההתעצמות הצבאית של בייג'ינג והמהלכים המאיימים האחרונים נגד האי", נכתב בדיווח.

צבא טיוואן  (צילום: REUTERS/Ann Wang )
צבא טיוואן (צילום: REUTERS/Ann Wang )

במשרד החוץ הסיני אמרו בתגובה כי הם מפצירים בממשל האמריקאי לציית להסכמים בין המדינות ביחס לטייוואן ולהפסיק כל סיוע לאי. "סין תנקוט בכל הצעדים הנדרשים כדי להגן על ריבונותה ועל השלמות הטריטוריאלית שלה", נמסר. 

במשרד ההגנה לא התייחסו באופן ישיר לדיווח, אולם ציינו כי היחסים עם טייוואן "ממשיכים להיות מכוונים נגד האיום הנוכחי מצד סין". "לארה"ב יש אינטרס בשלום, ביטחון ויציבות באזור ההינדו-פסיפי, כולל מצרי טייוואן", נאמר. "תמיכתה של ארה"ב בטייוואן נותרה חזקה, עקרונית, דו מפלגתית, בהתאם למדיניות של סין אחת והמחויבויות האמריקאיות הממושכות".