נשיאת טייוואן, צאי אינג-וון, הבהירה היום (ראשון) כי ארצה "לא תיכנע ללחץ", אחרי שנשיא סין, שי ג'ינפינג הכריז אתמול כי בייג'ינג נחושה להחזיר את האי לשליטתה המלאה בצל המתיחות הגואה באזור.

בנאום לרגל החג הלאומי, הדגישה צאי כי טייוואן "ניצבת בקו הראשון של הדמוקרטיה" וכי המדינה תמשיך להגן על האופי הדמוקרטי גם מול האיומים המתמשכים מכיוונה של סין. "שאף אחד לא יחיה באשליות שהעם הטייוואני ייכנע ללחץ", הצהירה.

"נמשיך לחזק את ההגנה הלאומית שלנו ולהפגין נחישות להגן על עצמנו על מנת להבטיח שאף אחד לא יוכל לכפות על טייוואן לצעוד בנתיב שסין שרטטה עבורנו", המשיכה צאי. "זה בגלל שהנתיב שסין הכינה עבורנו הוא לא דרך חיים חופשית ודמוקרטית עבור טייוואן, ולא ריבונות עבור 23 מיליון התושבים שלנו".

דבריה של צאי הגיעו יממה אחרי שהנשיא שי הצהיר שסין מחויבת להשלים את האיחוד מחדש עם טייוואן, וכי על אף שהוא רוצה לעשות זאת בדרכי שלום, הוא לא פוסל דרכים אחרות.

"העצמאות הבדלנית של טייוואן היא המכשול הגדול ביותר להשגת איחוד של המולדת והסכנה הנסתרת הגדולה ביותר בפני התחדשות לאומית", אמר. "איחוד מחדש באופן שלו הוא בהתאם לאינטרס הכולל, אבל שאף אחד לא יזלזל בנחישות של העם הסיני, ברצון העז שלו וביכולתו להגן על הריבונות הלאומית ועל השלמות הטריטוריאלית".

חילופי הדברים משני הצדדים של מצרי טייוואן הם עדות נוספת למתיחות הגואה, אחרי שבשבוע שעבר טסו 150 כלי טיס סיניים, בהם מטוסי קרב ומפציצים, במרחב הזיהוי של ההגנה האווירית של טייוואן. היום, אחרי הפסקה של ימים אחדים, דווח על שלושה מטוסים נוספים שזוהו במרחב.