בסיס הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארה"ב בא־תנף, במשולש הגבולות של סוריה, עיראק וירדן, הותקף מהאוויר שלשום בלילה. טרם הובהר מי עומד מאחורי התקיפה, אולם גורמי ביטחון העריכו כי מדובר באיתות איראני לארה"ב, אך גם לישראל, ייתכן גם על רקע הפיגועים שהיו שלשום בדמשק ובחמה והמגעים על חידוש שיחות הגרעין בווינה.

לפי ערוץ אל־מיאדין הלבנוני, מדובר בכלי טיס בלתי מאוישים שתקפו מעונות ומבנים צבאיים שעלו באש. מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, המזוהה עם האופוזיציה הסורית, טען כי זוהי הפעם הראשונה שבה מותקף הבסיס בא־תנף. גורם אמריקאי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי טרם הגיעו דיווחים על נפגעים.

מדובר בבסיס קטן שבו שוהים כ־400 אנשי צבא ואזרחים אמריקאים וכן כמה עשרות אנשי מודיעין צבאי בריטים וצרפתים, שעוסקים באיסוף מידע בעורפה של הח'ליפות האסלאמית שהקימה דאע"ש בסוריה ובעיקר בעיראק.

בשבועות האחרונים יוחסו לישראל תקיפות אוויר בסוריה שבוצעו כביכול מהמרחב האווירי של הבסיס נגד יעדים של איראן והמיליציות הכפופות לה. מטה בעלות הברית של סוריה, גוף שמאחוריו עומדים איראן וחיזבאללה, איים לנקום על אותן תקיפות שבוצעו מכיוון א־תנף.

"אנחנו נחשפים לאורך השנים לפגיעות מצד האויב הישראלי והאמריקאי בניסיון לגרור אותנו למערכות צדדיות שאינן מטרתה העליונה של נוכחותנו בסוריה", אמרו אז דוברי המטה והוסיפו: "קיבלנו החלטה להגיב על הפגיעה כנקמה - והיא תהיה קשה מאוד".

באחת הפעמים, לפני כשבועיים, תקפו כלי טיס בלתי מזוהים בסיס שבו פועלות מיליציות שיעיות שנתמכות על ידי איראן בגבול עיראק־סוריה. על פי הדיווח, הבסיס שהותקף ממוקם במחוז דיר א־זור שבצפון־מזרח סוריה, מחוז שבו איראן הגדילה בשנה האחרונה את נוכחותה הצבאית.

גורמים סיפרו כי התקיפות בוצעו דרומית לעיר הסונית מיאדין, ששוכנת ליד הפרת. לדבריהם, האזור הפך למוקד מרכזי שבו פועלות מיליציות שיעיות במיוחד בעיראק, מאז סיכול רוב תשתיות דאע"ש במדינה לפני כארבע שנים. תקיפה זו לא דווחה בתקשורת הסורית, שמעולם לא הודתה שלוחמי המיליציות השיעיות נמצאות בשטח המדינה.