דוח חדש של האו"ם לקראת ועידת האקלים בגלזגו מתריע כי על אף הצהרותיהן של עשרות מדינות בדבר כוונתן להפסיק את פליטת גזי החממה עד אמצע המאה הנוכחית, הטמפרטורה העולמית עלולה לרשום עלייה חדה של 2.7 מעלות אם ההכרזות לא ילוו בפעולות נחושות.

במסגרת הסכם האקלים של פריז משנת 2015, מדינות העולם התחייבו לפעול כדי להגביל את עליית הטמפרטורה העולמית הממוצעת לרמה נמוכה משתי מעלות ביחס לעידן הטרום תעשייתי, ולהשתדל שהעלייה לא תעלה על 1.5 מעלות. לקראת הוועידה שתיפתח בגלזגו בסוף השבוע, נדרשו המדינות להציג תוכניות לקיצוץ פליטת גזי החממה במטרה להגיע לפליטה אפסית עד שנת 2050.

משבר האקלים: ארגון הבריאות העולמי מזהיר מפני השלכות זיהום האוויר (צילום: רויטרס)

לפי הדוח החדש של תוכנית הסביבה של האו"ם, שקיבל את הכותרת "עולם של הבטחות אקלימיות שעדיין לא מומשו", עשרות מדינות הציגו תוכניות לצמצום פליטת הגזים עד אמצע המאה. עם זאת, מדעני האו"ם הזהירו כי עדיין צריך להפוך את ההצהרות לתוכניות מפורטות ולצעדים מעשיים על מנת למנוע עלייה חריגה בטמפרטורה העולמית.

הדוח גם מתריע כי המחויבויות האקלימיות של מדינות ה-G20, שאחראיות לפליטת 80% מהגזים המזהמים בעולם, לא מציבות אותן במסלול ברור לקראת עמידה ביעד של אפס פליטה. הסוגייה צפויה לעמוד במרכז השיחות שיקיימו מנהיגי ה-G20 ברומא בימים שבת וראשון.

"כדי למנוע התחממות מעבר ל-1.5 מעלות, העולם צריך לקצץ במחצית את פליטת גזי החממה בשמונה השנים הקרובות", נאמר בדוח. "עלייה בהתחממות העולמית מוערכת ב-2.7 מעלות אם יהיה יישום מלא של כל ההבטחות הבלתי מותנות לגבי שנת 2030, ועלייה של 2.6 מעלות אם יהיה יישום גם של כל ההבטחות המותנות. אם ההתחייבויות לפליטה אפסית גם ימולאו באופן מלא, ההערכה יורדת לעלייה של כ-2.2 מעלות ומספקת תקווה שפעולה נוספת עדיין עשויה למנוע את ההשלכות הקטסטרופליות של שינויי האקלים".

"החום דולק, והתוכן של הדוח הזה מראה שהמנהיגות שאנחנו צריכים כבויה", אמר מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש. "מדינות מבזבזות הזדמנות אדירה להשקיע את המשאבים הכספיים להתאוששות ממגפת הקורונה בדרכים בנות קיימא וחסכוניות שיכולות להציל את כוכב הלכת. בעת שמנהיגי העולם נערכים לוועידת האקלים COP26, הדוח הזה הוא עוד קריאת השכמה רועמת. כמה עוד אנחנו צריכים?".