58 שנה אחרי הרצח של הנשיא ג'ון פיצג'רלד קנדי, טוען בנו של גולה קובני שעבד עבור סוכנות הביון המרכזית (CIA) כי אביו סיפר לו לפני מותו כי הוא אימן את לי הארווי אוסוולד, אולם הוא לא האמין כי אוסוולד הוא שירה למוות בנשיא.  

ריקדו מוראלס ערק לארה"ב ב-1960 אחרי שהתייאש ממשטר קסטרו והגיע למיאמי. הוא הצטרף לקבוצה של גולים שפעלה לערער את המשטר בקובה במימון ה-CIA ולפי עדותו, הוא גם היה עובד קבלן של הסוכנות ועבר אימונים של "מיפוי, סיורים, פשיטות, תקשורת והרס, לוחמה נגד התקוממות, תנועה חשאית, פעולות סמויות והישרדות".

ג'ון קנדי (צילום: רויטרס)
ג'ון קנדי (צילום: רויטרס)

מוראלס, שכונה "מונקי", גם השתתף בצבא שכירי חרב בקונגו הבלגית, שימש מודיע של ה-CIA, הבולשת הפדרלית והסוכנות למלחמה בסמים, עבד ביחידה לריגול נגדי בוונצואלה ונטען כי הוא גם עבר קורס ריגול נגדי בישראל והיה בקשר עם המוסד. שמו נקשר גם לסדרת התנקשויות ופיצוצים, כולל הפלת מטוס נוסעים קובני והוא גם היה מעורב בסחר בסמים. ב-1982, הוא נהרג בקטטה בבר.

בנו, ריקרדו מוראלס ג'וניור, סיפר בריאיון לתחנת רדיו במיאמי כי כשנה לפני שאביו נהרג, הוא לקח אותו ואת אחיו לאימון ירי ושם סיפר להם כי הוא חושש לחייו אחרי שחשף פרטים על עבודתו בסוכנות הביון. בשל כך, הוא אפשר לשני הילדים לשאול אותו כל שאלה שירצו.

"אחי שאל 'מי הרג את ג'ון קנדי?', והתשובה שלו הייתה 'אני לא עשיתי את זה, אבל הייתי בדאלאס ביומיים שלפני כן והמתנתי להוראות. היינו צוות הניקיון למקרה שמשהו רע יתרחש'", סיפר מוראלס הבן. "אחרי ההתנקשות, הם לא היו צריכים לעשות שום דבר ושבו למיאמי".

מוראלס ג'וניור הסביר כי אביו הדגיש בפניהם שהוא לא ידע על הכוונה לחסל את הנשיא. "הוא ידע שקנדי מגיע לדאלאס, ולכן הוא דמיין לעצמו שמשהו עומד להתרחש, אבל הוא לא ידע את התוכנית", אמר. "בקונספירציות כאלה, אף אחד לא יודע מה האחר עושה".

CIA (צילום: רויטרס)
CIA (צילום: רויטרס)

עוד סיפר מוראלס כי כאשר אביו ראה את תמונתו של אוסוולד, שנעצר מיד בחשד להתנקשות בנשיא, הוא זיהה אותו כמי שהיה במחנה אימונים של הסוכנות. "כשאבא שלי התאמן במחנה של ה-CIA - הוא לא אמר לי איפה - הוא סייע לאמן צלפים: קובנים אחרים, מאמריקה הלטינית והיו גם כמה אמריקאים", אמר. "כשהוא ראה את התמונה של אוסוולד אחרי ההתנקשות, הוא הבין שזה אותו אחד שהוא ראה בשדה האימונים. הוא ראה אותו, הוא ראה את תג השם, אבל הוא לא הכיר אותו כי הוא לא היה מפורסם עדיין, אבל בהמשך אבי הבין שזה אותו אדם".

לפי מוראלס, אביו לא האמין שאוסוולד היה הרוצח כי "הוא ראה אותו יורה במחנה ואמר שאין מצב שאותו אדם יכול לירות כל כך טוב".

על אף שעוד בחייו, עורר מוראלס מחלוקות בדבר אמינותו, בעיקר לנוכח יכולתו להתחמק מעונשי מאסר, בנו ציין כי הוא מאמין שהדברים שאביו סיפר היו אמיתיים כי הוא חשש לחייו אחרי שחשף פרטים על פעילותו במסגרת ה-CIA. גם פרננד אמנדי, שחקר את ההתנקשות, העריך כי דבריו של מוראלס אמינים מאחר שהוא הודה בעצמו שהיה מחסל מטעם הסוכנות.

מוקדם יותר השבוע החליט הנשיא ג'ו ביידן לדחות את הסרת הסיווג מ-15 אלף המסמכים הנותרים שקשורים לחקירת הרצח בטיעון שמגבלות הקורונה הקשו על הפעילויות הנדרשות ובשל הצורך להגן "מפני פגיעה בהגנה צבאית, מבצעי מודיעין, אכיפת חוק או ניהול קשרי חוץ שעולה על האינטרס הציבורי".