ממשלת אוסטרליה הודיעה היום (חמישי) כי היא שולחת כוחות צבא ומשטרה לאיי שלמה בניסיון לסייע להשבת הסדר בבירה הוניארה אחרי יומיים של התפרעויות בדרישה להתפטרותו של ראש הממשלה, מנאסה סוגברה. הפגנה של כאלף בני אדם, מרביתם תושבים ממחוז מלאליטה, האי המאוכלס ביותר בארכיפלג, נגד ראש הממשלה הפכה אתמול להתפרעות כאשר המפגינים ניסו להסתער על בניין הפרלמנט. הם שרפו מבנה סמוך ותחנת משטרה והשוטרים הגיבו בירי של קליעי גומי וגז מדמיע.

סוגברה האשים כי זה "אירוע עצוב ומצער שניסה להפיל ממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי" והכריז על עוצר של 36 שעות בהוניארה. אולם ההתפרעויות התחדשו היום ועשן כבד היתמר מעל רובע צ'יינטאון בעיר הבירה.

בשל כך, הודיע ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, על משלוח מיידי של 23 שוטרים מיחידת התגובה המהירה של המשטרה הפדרלית ועוד 50 אנשי משטרה שיתפרסו להגנה על מתקנים חיוניים מחר בנוסף ל-43 אנשי צבא. "המטרה שלנו היא לספק יציבות וביטחון", אמר מוריסון, שהעריך כי הפריסה תימשך שבועות ספורים. "אנחנו רוצים לאפשר תהליכים חוקתיים נורמליים, בתוך איי שלמה, כדי שניתן יהיה להתמודד עם סוגיות מסוימות. אנחנו לא מתכוונים להתערב בעניינים הפנימיים של איי שלמה".

המחאה באיי שלמה (צילום: רויטרס)
המחאה באיי שלמה (צילום: רויטרס)

הרקע להפגנות הקשות היא מחלוקת בין הממשלה לבין מחוז מלאליטה על רקע היחסים עם סין. לפני שנתיים, הודיע סוגרבה על ניתוק היחסים עם טייוואן אחרי 36 שנה ועל כינון יחסים דיפלומטיים עם סין, כאשר לפי הדיווחים בייג'ינג הבטיחה בתמורה סיוע כלכלי נדיב למדינה הענייה.

במלאליטה סירבו לקבל את השינוי וראש הממשלה המקומי, דניאל סוידני, המשיך לשמור על קשרים עם טייוואן. טייפה סיפקה למלאליטה ציוד מגן רפואי להתמודדות עם מגפת הקורונה וסוידני גם הגיע לקבלת טיפול רפואי בטייוואן באביב האחרון. "אנחו מתנגדים באופן תקיף לאידיאולוגיה הקומוניסטית של סין ולהשקעות שלה", הצהיר סוידני.

על אף המתיחות, רבים באיי שלמה הודו כי הם הופתעו מעוצמת המהומות. הסטודנט מייבריק פיטר סדה סיפר לחדשות אי-בי-סי מאוסטרליה כי התושבים "בהלם" וכי "נמאס לצעירים זועמים" והחשש הוא שהאלימות תימשך עוד זמן רב. גם העיתונאית המקומית, ג'ינה קקיאה, העריכה כי "הגרוע מכל עדיין לפנינו".