עונת הקניות של סוף השנה נפתחה רשמית עם מכירות הבלאק פריידיי בחנויות ובאתרי האינטרנט, כאשר הנתונים הראשוניים מצביעים על שיאי מכירות על אף המשך מגיפת הקורונה, הבעיות בשרשרת האספקה והצמצום במספר ההנחות.

על פי הנתונים של מדד הכלכלה הדיגיטלית של אדובי, עד יום שישי בלילה הוציאו הלקוחות בארה"ב סכום של 6.6 מיליארד דולר, עם הערכה כי ההוצאות יעמדו בסופו של דבר על 8.8 מיליארד עד 9.2 מיליארד דולר.

כדאי להיזהר: הטריקים שחנויות האינטרנט מפעילות עלינו נחשפים

ההערכה של אדובי לגבי כל מכירות האונליין בנובמבר ובדצמבר עומדת על 207 מיליארד דולר - עלייה של 10% לעומת השנה שעברה. במסטרקארד דיווחו על עלייה של 12% במכירות באשראי ובמזומן במהלך יום שישי בבוקר, לעומת שנת 2020.

בבריטניה, חברת ברקלייקארד דיווחה על עלייה של 23% בעסקאות, לעומת השנה שעברה, ועלייה של 2.4% בהיקף התשלומים לעומת 2019. חברת האנליסטים PwC העריכה כי סך ההוצאות יעמוד על 8.7 מיליארד פאונד - פי שניים מהשנה שעברה, וגם יותר מהסכום של 7.8 מיליארד פאונד לפני שנתיים. לאחר שבשנה שעברה עיקר המכירות היו באתרי האינטרנט, בשל הסגרים שכפתה מגיפת הקורונה, הפעם נרשמה תנועה ערה יותר בחנויות ובמרכזי הקניות, אולם ללא העומסים המפורסמים, שלא פעם היו מגיעים גם לאלימות פיזית. בין הסיבות לכך: החשש מהמשך המגיפה, לצד העובדה כי הורדות המחירים החלו עוד לפני יום שישי האחרון, ומאחר שעסקים רבים הציעו פחות הנחות לעומת שנים קודמות, בשל המחסור שנגרם מהמשבר בשרשרת האספקה.

"באתי לפה מפני שחשבתי שיהיה להם דגם חדש של קונסולת משחק OLED Switch במלאי, אבל לא היה להם", סיפר כריסטיאן מקדונלד, שעמד ראשון בתור בכניסה לחנות טארגט בקליפורניה וגילה שהמתין סתם במשך שעה וחצי. גם שלבי קולמן, שהגיעה עם חברות למרכז האופנה בטוראנס שבקליפורניה, יצאה בידיים ריקות. "המכירות כאן איומות, לא מרגיש כמו בלאק פריידיי", אמרה.

לעומת זאת, דיוויד גסט, בעל חנות אאוטלט באל פאסו שבטקסס, לא הסתיר את שביעות רצונו מהתנועה הערה של הלקוחות אחרי השנה הקשה בצל המגיפה. "מאחר שהגבולות נפתחו מחדש, הלקוחות שלנו ממקסיקו חזרו בהמוניהם, והיום זה בולט יותר מאי־פעם", ציין.

לצד חגיגת הקניות, היו גם אירועים חריגים. בקניון בדורהם שבקרוליינה הצפונית פרצה בהלה, אחרי ששתי קבוצות יריבות פתחו באש זו לעבר זו והקונים החלו לברוח. כוחות משטרה גדולים הגיעו למקום. שלושה בני אדם נפצעו, ובהם ילד שנפגע מרסיס, וחשוד אחד נעצר. בבריטניה, מפגינים של תנועת "מרד בהכחדה" חסמו את הכניסות ל־13 מרכזי הפצה של חברת אמזון, בניסיון לשבש את המשלוחים - וזאת כדי להעלות את המודעות למאבקי האקלים.