הבית הלבן הודיע היום (שני) באופן רשמי על חרם דיפלומטי נגד אולימפיאדת החורף בבייג'ינג שתערך בפברואר הקרוב, על רקע הדיכוי בחבל שינג'יאנג. אולם הספורטאים האמריקאים יוכלו להשתתף במשחקים.

"ממשל ביידן לא ישלח נציגות דיפלומטית או רשמית כלשהי לאולימפיאדת החורף בייג'ינג 2022 ולמשחקים הפראלימפיים בשל רצח העם המתמשך והפשעים נגד האנושות בשינג'יאנג והפרות נוספות של זכויות אדם", הודיעה דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי.

עם זאת, סאקי הדגישה כי לא מדובר גם בחרם ספורטיבי. "לא הרגשנו שזה הצעד הנכון להעניש אתלטים שהתאמנו, שנערכים לרגע הזה, והרגשנו שאנחנו יכולים לשלוח מסר ברור בכך שלא נשלח משלחת אמריקאית רשמית", הסבירה.

ההודעה היום הייתה צפויה אחרי שהנשיא ג'ו ביידן הודיע כבר בחודש שעבר כי הוא שוקל חרם דיפלומטי על האולימפיאדה בפברואר הקרוב על רקע קריאות של חברי קונגרס דמוקרטים ורפובליקנים שלא לשלוח נציגים שאינם ספורטאים כדי למחות על הפגיעה הסינית בזכויות אדם ואזרח.

דובר משרד החוץ בבייג'ינג, וונג וונבין, השיב בתגובה כי הנשיא ביידן או בכירים אחרים בממשל לא ישתתפו במשחקי החורף והתריס כי "האולימפיאדה היא אירוע עבור אתלטים ואוהבי ספורט חורף, ולא במה למניפולציה פוליטית", אמר דובר משרד החוץ, וונג וונבין. "ההצלחה של האולימפיאדה לא תיקבע אם בכירים ממדינה מסוימת ישתתפו או לא".

בחודש יולי האחרון, דווח כי ממשל ביידן תכנן להכניס ל"רשימה שחורה" יותר מעשר חברות סיניות על בסיס אותו טיעון. סין מצדה, הכחישה אז את הטענות והדגישה כי השימוש באמצעים אלו נועד לדכא ניסיונות לפעולות טרור של גורמים דתיים קיצוניים, על רקע היחסים המתוחים בין בני ההאן והמיעוט האוויגורי במדינה".