משלחות המערב לשיחות הגרעין בווינה הביעו כעס ואכזבה לאחר שראש צוות המו"מ של איראן, עלי באגירי, הודיע לראשי שאר המשלחות ביום חמישי בערב על ההחלטה לחזור לטהרן להתייעצויות עם ההנהגה.

דיפלומטים בכירים מבריטניה, צרפת וגרמניה אמרו כי הם מאוכזבים מההחלטה שהפתיעה את נציגי מעצמות אירופה בשיחות, אשר סברו כי הושגה התקדמות שתאפשר לעבור לדיונים רציניים יותר. הם הדגישו כי הזמן הולך ואוזל עבור איראן.

התחדשות שיחות הגרעין בווינה בין איראן למעצמות. צילום: רויטרס

"בעוד כמה שבועות הרווחים שניתן להפיק מהסכם הגרעין מ־2015 יהיו לא רלוונטיים", אמרו. "אנו מתקרבים במהירות לסוף הדרך בכל הנוגע למו"מ. תוכנית הגרעין של איראן מתקדמת יותר מאי פעם. קריטי שאיראן תימנע מצעדים שיסלימו את המצב. עם זאת, ביממה האחרונה הושגה התקדמות טכנית, שמקרבת אותנו למקום שבו היינו בחודש יוני".

גם באגירי אמר שהושגה התקדמות חיובית בשיחות, אולם גורמים בשיחות ציינו שהתקדמות זו אינה במהות או בסוגיות שעליהן מתנהל המו"מ אלא בנקודה שממנה אמור המו"מ להתחיל.

"יש לנו רק כמה שבועות להגיע להסכם", אמר אנריקה מורה, שליח האיחוד האירופי בשיחות. הוא הביע תקווה שהסיבוב השמיני יתחדש בתוך פחות משבועיים. המועד שנבחן הוא ה־27 בדצמבר. באגירי קרא לעמיתיו לקבל את מה שכינה "העמדות ההגיוניות של איראן". "אם יעשו זאת", אמר, "הסיבוב הבא של השיחות יוכל להיות האחרון". לגבי טיוטת ההסכם טען כי הצד השני קיבל את עמדות איראן כבסיס לשיחות ולכן נוסח מסמך חדש כבסיס לשיחות, שונה מזה שנוסח בסיבוב השישי. "עכשיו, בסיום הסבב השביעי של השיחות, יהיו לנו שני בסיסים שונים ממה שהיה בסוף הסבב השישי", אמר.

גם בוושינגטון משדרים לחץ ובהילות אם כי בכיר בממשל העריך כי הנושא "ימשיך להעסיק אותנו לאורך הרבע הראשון של 2022". "זמן הפריצה של איראן לפצצה אינו ברור, אבל מדובר בחודשים", אמר. "זה קצר ברמה בלתי מקובלת".

הוא הוסיף כי במסגרת הלחץ שארה"ב ממשיכה להפעיל, נשלח בשבוע שעבר נציג של משרד האוצר האמריקני לאיחוד האמירויות והזהיר שם חברות פרטיות שלא יפרו את הסנקציות על איראן. "ארה"ב תפקח היטב את עיניה ואם אתם מתחמקים מהסנקציות, יהיו לכך השלכות", אמר.
הוא ציין כי ברור כעת לאיראן שהיא מבודדת וניצבת מול חזית אחידה של כל השותפות להסכם, התובעות ממנה לשוב ולעמוד בתנאיו. "השורה התחתונה היא שהתוכנית הגרעינית של איראן מתפתחת במהירות", אמר. הוא אמר כי תרחיש מסוג זה לא צריך להפתיע איש וכי הוא תוצאה של החלטת הממשל הקודם לפרוש מההסכם בלי להתוות תוכנית עתידית.

שיחות הגרעין עם איראן בווינה (צילום: רויטרס)
שיחות הגרעין עם איראן בווינה (צילום: רויטרס)


"הקצב שבו אנו מתקדמים לא יספיק כדי להציל את ההסכם", הזהיר. "על איראן להאיץ את קצב ההתקדמות בשיחות ולהפגין איפוק במרוץ שלה לקידום תוכנית הגרעין, כדי שאפשר יהיה לחזור להסכם". לדבריו, הושגה הבנה לגבי הסוגיות שיש לפתור בעניין פעולותיה הגרעיניות של איראן, אולם לא החל דיון בפתרונן.

הוא הוסיף כי ארה"ב הופתעה מכך שאיראן בחרה לסיים את סיבוב השיחות עכשיו וכי כל המדינות האחרות היו מוכנות להמשיך בשיחות.
מכשול נוסף שמאיים לסבך את השיחות הוא ההגבלות שהטילה איראן על פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), כל עוד לא חודש ההסכם.

ביום רביעי האחרון נראה היה שהמכשול הוסר במעט: לאחר חודשים הודיעה איראן כי תרשה להחליף את המצלמה שניזוקה במתקן בכראג' שבו מיוצרים רכיבים לצנטריפוגות להעשרת אורניום. אלא שכעת מתברר שכרטיס הזיכרון של אחת מארבע המצלמות המוצבות במקום "נעלם".

סבא"א וגורמים במערב דורשים מאיראן הסברים. "יש לנו ספקות בנוגע לכך וזו הסיבה שאנחנו שואלים איפה הכרטיס", אמר מנכ"ל סבא"א, רפאל גרוסי. "אני מקווה שהם עומדים לחזור עם תשובה. מוזר מאוד שהוא נעלם. יש לנו ספקות לכך שהכרטיס נעלם בתקרית ביוני (כשהאתר הותקף, לפי דיווחים, על ידי ישראל)".

גרוסי ציין עוד כי אנשיו לא יכולים לוודא אם מפעל הצנטריפוגות בכראג' חידש את פעילותו מאז פעולת החבלה ביוני, אך "הגיוני להסיק" שהצנטריפוגות המתקדמות שהותקנו לאחרונה במתקן התת־קרקעי בפורדו הגיעו משם.