ארה"ב תציין השבוע שנה להסתערות של תומכי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ על גבעת הקפיטול – ההתקפה החמורה ביותר על הדמוקרטיה האמריקאית מאז מלחמת האזרחים. סקרים חדשים מציגים את הפילוג החברתי העמוק, ואחוז ניכר של הרפובליקנים מצדיקים את ההתקפה ואת השימוש באלימות להשגת מטרות פוליטיות.

ביום חמישי הקרוב, בדיוק שנה אחרי שתומכי טראמפ פרצו לתוך בניין הקונגרס בעיצומו של התהליך לאישור ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות, יתקיימו שורה של טקסים ואירועים. אלה יכללו דקת דומייה, תפילה ועדויות של חברי קונגרס על אירועי היום ההיסטורי.

"האירועים האלה נועדו לאפשר הרהור, זיכרון והתחייבות מחדש, ברוח של אחדות, פטריוטיות ותפילה", אמרה יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי. הבית הלבן אישר כי גם הנשיא ביידן וסגניתו קמלה האריס צפויים לשאת דברים לאומה.

במקביל, ינסה גם טראמפ לזכות בתשומת לב ציבורית, כשיכנס מסיבת עיתונאים שנועדה לחזק את טענותיו כי צריך לחקור את "זיוף הבחירות" ולא את הפריצה לקונגרס. "זכרו, ההתקוממות התרחשה ב־3 בנובמבר. המחאה שהתרחשה ב־6 בינואר הייתה מחאה לגמרי לא חמושה נגד הבחירות המזויפות", הצהיר טראמפ בחודש שעבר, כשהודיע על האירוע המתוכנן.

סקרים שנערכו לקראת יום השנה הראו עד כמה הציבור האמריקאי עדיין מפולג. על פי סקר של חדשות ABC, 72% אמרו כי המשתתפים בהסתערות איימו על הדמוקרטיה, ומתוכם 96% היו נשאלים דמוקרטים. ועם זאת כרבע טענו כי המתפרעים הגנו על הדמוקרטיה, ובהם כ־52% מהנשאלים הרפובליקנים.

סקר של ה"וושינגטון פוסט" ואוניברסיטת מרילנד הראה כי 40% מהרפובליקנים מצדיקים אלימות למטרות פוליטיות בשל הפרה ממשלתית של זכויות הפרט, הפיכה צבאית אפשרית או קריסת הדמוקרטיה, מול 23% מהדמוקרטים ו־41% מהעצמאים.

בתוך כך, ועדת החקירה של בית הנבחרים לאירועי ה־6 בינואר ממשיכה את עבודתה. יו"רי הוועדה, בני תומפסון מהמפלגה הדמוקרטית וליז צ'ייני הרפובליקנית, סיפרו כי יש ברשותם עדות על כך שאיוונקה טראמפ, בתו של הנשיא לשעבר, ניסתה לשכנע את אביה להתערב כדי לעצור את ההסתערות על הקונגרס.