לקראת פריצת דרך? משרד המשפטים האמריקאי הודיע הלילה (שישי) על הגשת כתבי אישום ראשונים בגין המרדה והסתה, נגד משתתפים באירועי גבעת הקפיטול שאירעו לפני כשנה, ב-6 בינואר, מיד לאחר שהנשיא לשעבר דונלד טראמפ סיים את נאומו בעצרת נגד תוצאות הבחירות. 

כתבי האישום מייחסים לחברי קבוצת ימין קיצונית המכנים עצמם "שומרי השבועה" (Oath Keepers), שכבר הואשמו בפריצה לבניין הקפיטול, סיכון משמעותי לביצוע פעילות אלימה. התובע הכללי, מאריק גרלנד, נרתע תחילה מלבסס אישום בגין הסתה נגד חברי הקבוצה, אך על פי חוקרי ה-FBI והתובעים הפדרליים בבירה, הושקע זמן רב בבניית התיק נגדם, ונטען כי הראיות הן ממשיות. 

תומכי טראמפ פרצו לקונגרס והתעמתו עם שוטרים (צילום: רשתות חברתיות)

תובעים פדרליים ספגו ביקורת לאורך השנה האחרונה, הן על ידי מומחי משפט, מחוקקים דמוקרטיים וממבקריו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, על כך שהקלו בעונשי המתפרעים. אלא שכתבי האישום החדשים הם המענה לכך, על ידי כך שמייחסים האשמות של "מזימה מרדנית".

עם זאת, קיים קושי בהוכחת עבירה מסוג זה קשה בבית משפט, וישנם מכשולים שצפויים לעמוד בפני התובעים עד להרשעה, אך עדיין רואים בכך פריצת דרך, משום שעד כה אירועי גבעת הקפיטול "צומצמו" לאירועי התקיפה בלבד, ללא כל ייחוס להסתה ברשתות, שהובילה לכאורה רבים לצאת לרחובות ולהסתער על האזור.

משרד המשפטים האמריקאי ריכז מאמציו בשנה האחרונה באיסוף חומרים נגד לפחות שניים-עשר מחברי הארגון הימני, תוך שחלקם הבטיחו לשתף פעולה. כמו כן, מנהיג הקבוצה, סטיוארט רודס, הכחיש בעבר כל קשר לאירועים אלו.

הסתערות תומכי טראמפ על בניין הקפיטול בוושינגטון (צילום: רויטרס)
הסתערות תומכי טראמפ על בניין הקפיטול בוושינגטון (צילום: רויטרס)

בשבוע שעבר, הנשיא ג'ו ביידן, האשים את טראמפ, באחריות ישירה למתקפה של תומכיו על גבעת הקפיטול, בגלל טענותיו כי הוא ניצח בבחירות לנשיאות. "נשיא ארה"ב לשעבר יצר והפיץ רשת של שקרים לגבי בחירות 2020", אמר ביידן בטקס שנערך בגבעת הקפיטול לציון השנה לאירועים האלימים.