שנה חדשה, הפיכה חדשה באפריקה: הצבא בבורקינה פאסו הודיע היום (שני) כי הוא תפס את השלטון אחרי שהדיח את הנשיא רוק מארק כריסטיאן קאבורה ופיזר את הממשלה והפרלמנט.

קבוצה של אנשי צבא, שהזדהו בשם "התנועה הפטריוטית לשמירה ולשיקום", הופיעו הערב בטלוויזיה הממלכתית והודיעו על תפיסת השלטון והקריאו הודעה שעליה חתום לוטננט קולונל פול-הנרי סנדאוגו. "התנועה, שכוללת את כל חלקי הצבא, החליטה לסיים את תפקידו של הנשיא קאבורה היום", אמר דובר החונטה, קפטן סידסורה קאדר.

על פי אנשי הצבא, ההחלטה על ההפיכה התבצעה בשל המצב הביטחוני המידרדר ובשל "חוסר יכולתו" של הנשיא לאחד את האומה ולהגיב לאתגר. במסגרת הצעדים, הושהתה חוקת המדינה, הממשלה והפרלמנט פוזרו וגבולות המדינה נסגרו.

מפגן תמיכה בהפיכה הצבאית בבורקינה פאסו (צילום: REUTERS/Vincent Bado)
מפגן תמיכה בהפיכה הצבאית בבורקינה פאסו (צילום: REUTERS/Vincent Bado)

ההפיכה הגיעה יממה אחרי שקבוצת חיילים פתחו במרד והשתלטו על מספר בסיסי צבא כשהם דורשים את הדחת מפקדי הצבא וקבלת משאבים נוספים כדי להילחם באיום של החמושים האסלאמים מארגונים המזוהים עם אל-קאעידה ועם דאעש. כמו כן, נשמעו קולות ירי בבירה אוגדוגו וליד מעונו של הנשיא.

עדיין לא ידוע מה עלה בגורלו של קאבורה, שנבחר לתפקידו בבחירות דמוקרטיות בנובמבר 2015 ובנובמבר 2020, ומוקדם היום נטען כי הוא ניצל מניסיון התנקשות. בחשבון הטוויטר שלו הופיע היום ציוץ שבו נקראו התושבים לעמוד מול ניסיונות הצבא לתפוס את השלטון.

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, מיהר לגנות "כל ניסיון להשתלט על ממשלה בכוח מזוין". הוא הביע "דאגה עמוקה" לגבי מצבו של הנשיא המודח.

מדובר בהפיכה הרביעית במדינה הענייה במערב אפריקה מאז קיבלה את עצמאותה מצרפת בשנת 1960 ובהפיכה השנייה מאז ספטמבר 2015, כאשר חיילים תפסו את הנשיא הזמני מישל קפנדו ואת ראש הממשלה יקובה אייזק זידה, אולם הם הוחזרו לתפקידיהם כעבור זמן קצר.

בורקינה פאסו מצטרפת כעת לשורת מדינות במערב אפריקה ובמרכזה שבהן התבצעו הפיכות צבאיות בשנתיים האחרונות. במאלי, הקולונל עסימי גויטה הדיח את הנשיא איברהים בובאקר קייטה באוגוסט 2020 ובשנה שעברה הוא הוביל הפיכה נוספת נגד הממשלה האזרחית. בגינאה, הודח הנשיא אלפה קונדה בהפיכה בספטמבר האחרון, ובצ'אד שולטת חונטה בהובלתו של גנרל מהמט אידריס דבי, שתפס את השלטון באפריל אשתקד אחרי שאביו, הנשיא הקודם אידריס דבי, נהרג בשדה הקרב.