הנשיא ג'ו ביידן אישר היום (רביעי) פריסות נוספות של כוחות צבא ארצות הברית במזרח אירופה, כך אישרו גורמים אמריקאים לכלי התקשורת במדינה. עוד הוסיפו כי פריסת הכוחות הינה מפגן תמיכה וסיוע לכוחות נאט"ו המוצבים באיזור, זאת בצל המתיחות בין רוסיה לאוקראינה.

על פי ההערכות כאלפיים חיילים אמריקאים יוצבו בפולין ועוד כמה אלפים נוספים יוצבו במדינות דרום-מזרח אירופה, כולל ברומניה. עד כה, הציבה ארה"ב כ-8,500 חיילים בכוננות מוגברת למקרה ויצטרכו להעניק סיוע צבאי לנאט"ו, זאת בנוסף לעשרות אלפי חיילים אחרים שכבר נמצאים באירופה כחלק מכוח סיוע למדינות במזרח היבשת. 

בשבוע שעבר הודיע ביידן כי בכוונתו להעביר כוחות אמריקאים למדינות החברות בברית נאט"ו במזרח אירופה "בזמן הקרוב". דובר הפנטגון ג'ון קירבי הודיע כי 8,500 חיילים אמריקאים הוצבו בתחילת השבוע בכוננות מוגברת על מנת להיערך לפריסה במזרח אירופה, "כולל יחידות עם תמיכות רפואיות ולוגיסטיות", מסר. 

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)

מוקדם יותר היום זיהה חיל האוויר המלכותי של בריטניה מפציצים רוסיים שהתקרבו לגבול "שטח העניין" של בריטניה - השטח האווירי שבשליטת המדינה. על פי הודעת דובר חיל האוויר מטוסי הטייפון של החיל קיבלו אישור ליירט את המפציצים, ברגע שיתקרבו לגבול המדובר. הדובר סירב לתת עוד מידע על הפעולה בשלב זה.

יש לציין כי לא מדובר בהתקרבות של המפציצים הרוסיים לעבר בריטניה או המרחב האווירי שלה, אלא לשטח אווירי שנמצא תחת אחריות חיל האוויר הבריטי, מחוץ לגבולות בריטניה. על פי הודעת חיל האוויר המלכותי, לחיילים יש אישור ליירט מטוסים שאינם מגיבים לקריאות הקשר או מוגדרים מסוכנים. על פי ההודעה, המפציצים הרוסים נכנסו למרחב אווירי בינלאומי, המוגדר כ"אזור העניין" של בריטניה, אשר היא אחראית לספק בו שירותים תעופה, כמו למשל בקרת תעבורה אווירית. המטוסים הרוסים לא צפויים להיכנס לתוך המרחב האווירי הריבוני של בריטניה.

האירוע מתרחש פחות מיממה לאחר שראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר כי "רוסיה תשלם מחיר כבד אם תפלוש לאוקראינה. כל פלישה נוספת תהווה טעות אסטרטגית מאסיבית, שתגבה מחיר הומניטרי כבד ואסון צבאי לרוסיה".