בסוף השבוע שעבר פורסמה ב"פובליקו", העיתון החשוב בפורטוגל, כתבת שער המאשימה את היהודים במסחור ובהתעשרות במיליוני יורו במסגרת החוק להשבת אזרחות לצאצאים של מגורשי יהדות ספרד ופורטוגל. ממשלת פורטוגל העבירה את החוק ב־2015 במטרה לאפשר לצאצאי המשפחות שגורשו מחצי האי האיברי לפני כ־500 שנה לקבל אזרחות פורטוגלית. ההערכות הן שכ־40 אלף ישראלים קיבלו אזרחות במסגרת החוק מאז נחקק, ורבים אחרים זכאים לה.

הכתבה כוללת התבטאויות קשות מאוד, והיא מתארת את הקהילה היהודית בפורטוגל ככזו שהייתה ענייה מאוד עד שהגיע החוק הזה, שבאמצעותו גרפו מיליונים. "אפילו לא היה לה מספיק כסף לשכור רב או לתקן את גג בית הכנסת שלה", נכתב, "ואילו היום, יש להם כסף למלון כשר, למקווה, לסולן בית הכנסת, למאבטחים ולמוזיאון חדש".

כל זה קורה על רקע החלטת הקהילה היהודית בפורטוגל להכיר לאחרונה במיליארדר רומן אברמוביץ' כנצר ליהודים מגורשי ספרד ופורטוגל. בעקבות זאת אישר משרד המשפטים בפורטוגל להעניק לו אזרחות מקומית, אך ההחלטה גררה ביקורת רבה. הקהילה ומשרד המשפטים בפורטוגל סתרו והכחישו את הטענות. למרות זאת, נפתחה חקירה משטרתית בנושא.

רומן אברמוביץ' (צילום: רויטרס)
רומן אברמוביץ' (צילום: רויטרס)

הקהילה היהודית בפורטוגל סוערת סביב ההתפתחויות האחרונות. עו"ד איתי מור, נשיא העמותה מעבר לקשת פורטוגל, אמר: "הקהילה היהודית בפורטוגל מקיימת שותפות אמיצה וחיובית עם השלטונות. קשר זה הוליד את חוק האזרחות, שפורטוגל הרוויחה ממנו רבות, גם בדמות חיזוק האוכלוסייה המקומית, וגם כלכלית בדמות השקעות שזורמות אליה מחו"ל.

יש כאלה המבקשים להרע לקשר הזה באמצעות העלאת טענות אנטישמיות מיושנות ומקוממות שאין להן בסיס. אפילו הכתבה שפורסמה ב'פובליקו' ציינה שלמעשה לא הוכח כל פגם חוקי בהתנהלות הקהילה היהודית. אין לנו ספק כי הקשר בין הצדדים יישמר חזק גם לאחר מקרה זה, וכי יהודים רבים ימשיכו לממש את זכותם ההיסטורית והחוקית לאזרחות פורטוגלית".