דרך השלום: האם מאמצים דיפלומטיים ומפגשים בין המנהיגים עלולים ליצור רגיעה במצב המסלים בין רוסיה לאוקראינה? ומה יכולה לעשות ארצות הברית בנושא? הקונסול הכללי לשעבר של ישראל בניו יורק אלון פינקס שוחח על כך הבוקר (שני) עם גדי נס ב-104.5fm, השיב לשאלה ועדכן במצב במדינות המעורבות.

"היה ברור מלכתחילה שאם פוטין יסכים למשא ומתן דיפלומטי אמיתי זה יהיה רק בתיווך של נשיא ארצות הברית", אמר תחילה. "היה ברור שהוא לא ייתן את התפקיד הזה לנשיא צרפת, לראש ממשלת בריטניה או קנצלר הגרמני - אלא רק לביידן. הפערים עדיין גדולים מאוד, יש עניין להראות שהם ניסו עד הרגע הנכון להגיע להסכם דיפלומטי - האם זה יצליח? יש לי ספק. האם זה ימנע פלישה? בהחלט יכול להיות, הרי יתכן מאוד שהוא יגיע למסקנה שהעלות גדולה מהתועלת ולכן הוא יבחן את האופציות מחדש".

"הביטוי 'סליפי ג'ו' הוא ביטוי אומלל שהמציא איש בשם טראמפ. ביידן לא סליפי ולא בטיח", טען על המעורבות של הנשיא האמריקאי במצב הנפיץ. "האיש היה סנאטור 36 שנים וסגן נשיא 8 שנים - אפשר להסכים או לא להסכים עם המדיניות שלו, אבל סליפי הוא לא. לא בנושא איראן, לא בנושא אוקראינה ובטח שלא בנושא סין - שזה מה שמעניין אותו באמת".

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)

כוחות צבא אוקראינה בצל המתיחות עם רוסיה (צילום: רויטרס)
כוחות צבא אוקראינה בצל המתיחות עם רוסיה (צילום: רויטרס)

"נכון לרגע הזה פוטין נמצא במצב מאוד לא נוח מבחינתו", המשיך. "הוא עשה שיקולים לא נכונים בעמדה האמריקאית ופתאום הוא מוצא את עצמו מול חלופות גרועות. יש פה שורה של סנקציות מאוד לא נעימות, רוסיה לא תעמוד בזה". 

לסיכום, התייחס פינקס לאיום האיראני וטען כי "כאב הראש שהאיראנים גורמים לנו לא קשור לגרעין בכלל - אלא בחמאס בעזה ובחיזבאללה בלבנון, ואנחנו לא עושים הרבה לגבי זה. אנחנו מתייחסים כל היום רק לגרעין כאילו הוא יביא לסוף הבית השלישי. אני לא חושב לרגע שישראל צריכה לחיות עם איראן גרעינית, אבל גם לא צריכים להיות כל הזמן בפאניקה ובהיסטריה".

ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)
ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)

"האיום האמיתי הוא הטרור שהופעל עלינו מהאיראנים באמצעות חיזבאללה וחמאס. אנחנו צועקים מה לא צריך לעשות, אבל לא אומרים מה כן צריך לעשות כדי לפתור את העניין. אם הישראלים חששו באמת מהאיום האיראני, לא היה היום יוקר המחיה במדינה - הרי מי קונה בית כשהוא יודע שהוא יושמד?", סיים.