מלחמת רוסיה-אוקראינה: שר החלקאות, עודד פורר (ישראל ביתנו), התראיין היום (ראשון) בתוכניתה של ענת דוידוב "איפה הכסף" ב-103FM. השר התייחס לדיווחים על כך שראש הממשלה, נפתלי בנט, יתווך בין המדינות הלוחמות: "בסכסוך הזה ישראל לא משתתפת, אנחנו לא צריכים להיות השושבינים של כל דבר שקורה בעולם. כמובן שנשמח לראות את הלחימה מסתיימת בצורה חיובית כמה שיותר מהר".

"אני לא חושב שמה שמפריע להסכם בין רוסיה לאוקראינה זה משהו שמדינת ישראל יכולה או צריכה לעשות", טען השר: "לא צריך לחשוב כל הזמן שהכול סובב סביבנו. אנחנו כן מסתכלים על הסכסוך הזה בהרבה מאוד צורות, יש לנו אזרחים ישראליים ברוסיה ובאוקראינה. יש גם קהילות יהודיות בשתי המדינות. התקווה שלנו שהסכסוך הזה יסתיים עם כמה שפחות נפגעים".

כוחות צבא אוקראינה בצל המתיחות עם רוסיה (צילום: רויטרס)
כוחות צבא אוקראינה בצל המתיחות עם רוסיה (צילום: רויטרס)

"בכל נקודות הגבול כל הגורמים הממשלתיים הרלוונטיים נרתמים לחילוץ יהודים ואזרחים ישראלים", אמר פורר: "צריך לזכור שמתחוללת שם מלחמה על כל המשתמע מכך, התקווה היא שתהיה מינימום פגיעה באזרחים, זאת הבקשה שלנו מול הצדדים הלוחמים. ככל שאנחנו יכולים נוציא את האזרחים שלנו משם. עושים הכל על מנת שזה יקרה".

כשנשאל האם ישראל צריכה להטיל סנקציות נגד רוסיה, הגיב השר כי "צריך לזכור שאנחנו מייצאים לרוסיה תוצרת חקלאים בהיקפים לא מבוטלים, אנחנו גם מייבאים משם תוצרת חקלאית. כל המסחר נפגע עוד לפני שאנחנו מדברים על הדרך להעברת התשלומים. יש לנו גם בעיה בדרך של העברת הסחורות, כי מטבע הדברים חלק מהלחימה מתבצעת בנמלים והם סגורים. צריך שהתמונה תתבהר בשבועות הקרובים". 

"אין חשש למחסור בייבוא ואין חשש שנמצא את עצמנו בלי תוצרת חקלאית טרייה. אנחנו ערוכים לזה והיבואנים גם נערכו מהבחינה הזו. צריך לזכור שגם פתחנו שווקים נוספים מול עוד מדינות, וגם אנחנו רוצים להגביר את הייצור המקומי", טען שר החקלאות.

"צריך להבין שעוד לפני הרפורמה שלנו כמעט 90 אחוז מהחיטה בישראל מיובאת, אין לנו מספיק שטחים בשביל לגדל את התוצרת החקלאית שאנחנו רוצים כדי להזין את תושבי ישראל", אמר השר פורר: "גם אם אייצר כאן ביצים, האוכל שהתרנגולות אוכלות מיובא מחו"ל. ההשלכה במשק גלובלי היא תמיד קיימת ולכן אנחנו צריכים שוק כמה שיותר משוכלל שלא נסמוך על מדינה אחת". 

השר הוסיף כי "אנחנו פועלים ברפורמת הייבוא גם להגדיל את התפוקה של התוצרת המקומית, וגם כדי לפתוח את השווקים ממדינות נוספות. השירות הווטרינרי שלנו פועל כדי לעשות זאת. בנוסף, הגדלנו את הייצור המקומי והיקף המכסות בארץ. תמיד עדיפה התוצרת המקומית בכל מקרה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM